3 683 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Jordfelsbrytare på bruten krets?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Inte om de redan är omnämnda eller är gängse, och det är jag som rättar. Vilket det alltid är numera.mycke_nu skrev:
Bra förklarat, nu förstår jag - hmm, kanske - anledningen till att jfb löser ut. Men ....för att jfb skall lösa ut krävs väl (i en "standard hushållsinstallation") en strömstyrka på minst 30 mA. Men 30 mA är väl inte ofarligt för människokroppen, eller ....?. Jag har ialla fal läst att 30 mA under sekunder/minuter kan förorsaka förlamning av andningsmuskulatur som leder till medvetslöshet.
Jag kan förstå ett det är ofarligt om jfb klipper direkt, men om jag i en anläggning som saknar jfb kommer i kontakt med nolla och jord (med spänningslös fas) under "en tid" - borde jag då inte utsätta mig för fara ?
Gissar att jag gör en tankegroda, men hoppas någon vill bringa klarhet i mina funderingar
Jag kan förstå ett det är ofarligt om jfb klipper direkt, men om jag i en anläggning som saknar jfb kommer i kontakt med nolla och jord (med spänningslös fas) under "en tid" - borde jag då inte utsätta mig för fara ?
Gissar att jag gör en tankegroda, men hoppas någon vill bringa klarhet i mina funderingar
30ma är absolut dödligt, gränsen är lägre än så.pjosse skrev:Bra förklarat, nu förstår jag - hmm, kanske - anledningen till att jfb löser ut. Men ....för att jfb skall lösa ut krävs väl (i en "standard hushållsinstallation") en strömstyrka på minst 30 mA. Men 30 mA är väl inte ofarligt för människokroppen, eller ....?. Jag har ialla fal läst att 30 mA under sekunder/minuter kan förorsaka förlamning av andningsmuskulatur som leder till medvetslöshet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Det är lite groda ja.pjosse skrev:Jag kan förstå ett det är ofarligt om jfb klipper direkt, men om jag i en anläggning som saknar jfb kommer i kontakt med nolla och jord (med spänningslös fas) under "en tid" - borde jag då inte utsätta mig för fara ?
Mellan nollan och skyddsjord kan man i undantagsfall ha några volt och gränsen går vid 50 volt för farlig spänning. Är fasen spänningslös (frånskiljd) så kan den vara kopplad genom en förbrukare till nollan därmed också ofarlig.
Protte
Du får också tänka på att människokroppen ej är gjord av kopparpjosse skrev:Jag kan förstå ett det är ofarligt om jfb klipper direkt, men om jag i en anläggning som saknar jfb kommer i kontakt med nolla och jord (med spänningslös fas) under "en tid" - borde jag då inte utsätta mig för fara ?
Slår du ihop jord och nolla så löser JFB eftersom det går mer än 30mA genom kretsen
Men håller du ett finger på jord och ett finger på nolla så lär inte JFB lösa, resistansen i din kropp är för stor.
Tankegroda alltså
Nej det beror inte på resistansen i kroppen, utan att man har en gemensam skena (PEN-skena) för nolla och jord i anläggningar som saknar jordfelsbrytare. Både nolla och jord är anslutna till denna skena, och är gruppen strömlös kan det aldrig flyta ström i dessa ledare.
Har man därimot JFB så har man även separata PE- och N-skenor. I detta läge kan ström flyta baklänges till jord från andra grupper via sammanlagd nollan och jordledare tillhörande den strömlösa gruppen. Strömmen passerar alltså inte JFBn (jordfel), varför denna löser ut.
Har man därimot JFB så har man även separata PE- och N-skenor. I detta läge kan ström flyta baklänges till jord från andra grupper via sammanlagd nollan och jordledare tillhörande den strömlösa gruppen. Strömmen passerar alltså inte JFBn (jordfel), varför denna löser ut.
Oftast har man även utan JFB separata PE och N skenor med en bygel emellan.
Så du menar att resistansen i den lilla trådstump mellan PEN och JFB och sedan till N skena är så mycket större än bygeln. Jag tvivlar starkt på det.
Detta gäller alltså när PEN finns..
Men å andra sidan var det inte det jag syftade på.. mer att om man har en anläggning med JFB och kommer när N och PE så kommer man inte upp i 30mA pga hudens ressistens.
Så du menar att resistansen i den lilla trådstump mellan PEN och JFB och sedan till N skena är så mycket större än bygeln. Jag tvivlar starkt på det.
Men å andra sidan var det inte det jag syftade på.. mer att om man har en anläggning med JFB och kommer när N och PE så kommer man inte upp i 30mA pga hudens ressistens.
nsiak skrev:Oftast har man även utan JFB separata PE och N skenor med en bygel emellan.
Båda resistanserna är givetvis små, men en bygel har nog 10-20X lägre resistans än några decimeter RK. Nåväl, hårklyverier. Du har naturligtvis rätt i att det kan uppstå en liten spänningsskillnad mellan PE och N även utan JFB.
Kroppens resistans (arm-arm eller arm-ben) är ca 0,8-1kohm. Varierar med spänningen.
Hudens resistans (övergångsresistansen) varierar också med spänningen och är vid 50V runt 150kohm och vid 230V ca 10kohm, givet huden är torr. Fuktig hud minskar resistansen avsevärt.
Men i praktiken gör detta att spänningsskillnaden mellan nolla och jord aldrig kan bli tillräckligt stor för att det ska bli farligt. Det krävs i princip kortslutningsströmmar.
Hudens resistans (övergångsresistansen) varierar också med spänningen och är vid 50V runt 150kohm och vid 230V ca 10kohm, givet huden är torr. Fuktig hud minskar resistansen avsevärt.
Men i praktiken gör detta att spänningsskillnaden mellan nolla och jord aldrig kan bli tillräckligt stor för att det ska bli farligt. Det krävs i princip kortslutningsströmmar.
Redigerat:
Klicka här för att svara