tog bort lampknappen med 2st knappar när vi gipsade om väggen o hade skrivit upp hur det skulle kopplas men har nu inte lyckas finna lappen :(

så hur gör jag för att koppla denna knapp? jag har 2 bruna, en svart och en vit kabel att koppla in på strömbrytaren.

köpte också en ny strömbrytare men är inte säker på om den har trappfunktion (heller inte om den förra som var trasig hade det)

strömbrytaren ser ut såhär

P1020685.jpg

någon hjälpsamm som vet hur det ska va?

Mvh Claes

Det där är väl en dubbeltrapp? Jag skulle gissa (omöjligt att säga) att svart är fas, vit tändtråd och dom 2 bruna mellantrådar. Isåfall ska det kopplas som följande :
L1 - Svart samt svart bygel till L2
X1 nr 1 - Brun nr1
X1 nr 2 - Brun nr2
X2 - Vit

• Gilla
JohanssonViktor
  • Laddar…
För att lättare kunna lista ut var kablarna ska gå vore det bra att veta lite mer. De två lampor som brytaren ska tända och släcka, ska de kunna tändas och släckas från nåt annat ställe också? Om det bara är den ena som ska ha trappfunktion så låter Tuff Match's förslag rimligt. Är det inte så är det märklig färg på kablarna..

/Tomas

Det är så att vi flyttade in i huset i sommras o började att renovera direkt så jag vet tyvärr inte till 100% vilken funktion dom knapparna har då jag inte använt den :confused:

men det troliga är att knapparna går till en takbelysning o kanske en fönsterbelysning.
får väl sätta i kablarna som förslaget o i med säkring o testa funktionen o då går förhoppningsvis inte jordfelsbrytaren.....

fick fram funktionerna, var som jag trodde. men tack för kopplings hjälpen.

Mvh Claes

• Gilla
Kilskogen och 1 till
  • Laddar…
Måste passa på att fråga en sak då jag gick och köpte samma strömbrytare på Classe.

Där jag tänkte koppla in den kommer det en svart, en grön och en vit kabel.
Har listat ut att den gröna och vita går till vardera taklampa i rummet. Och den svarta är fasen.

Kan jag använda denna strömbrytare till dessa? Och hur skall jag isf koppla?

(Kan tillägga att det satt en dimmer i dosan tidigare, enbart kopplad till den ena taklampan. Då var bara den gröna och svarta(fasen) kopplad till dimmern, den vita hängde lös)

Under förutsättning att du har rätt om att grön o vit är tändtrådar till resp. lampa.

Då kopplar du svart till L1 och L2 , dvs du måste göras en kort bygel. Sedan kopplar du grön oc hvit till X1 och X2, spelar ingen roll vilken X1 eller vilken X2 du väljer, det påverkar bara om lampan är tänd med knappen uppåt eller nedåt.

För din applikation skulle det funka med en s.k kronbrytare, den är oftast billigare och enklare att koppla in (bara en möjlig anslutning för utgående istället för 2 som du har på en trappomkopplare som den här).

hempularen skrev:
Under förutsättning att du har rätt om att grön o vit är tändtrådar till resp. lampa.

Då kopplar du svart till L1 och L2 , dvs du måste göras en kort bygel. Sedan kopplar du grön oc hvit till X1 och X2, spelar ingen roll vilken X1 eller vilken X2 du väljer, det påverkar bara om lampan är tänd med knappen uppåt eller nedåt.

För din applikation skulle det funka med en s.k kronbrytare, den är oftast billigare och enklare att koppla in (bara en möjlig anslutning för utgående istället för 2 som du har på en trappomkopplare som den här).
Tack för ditt svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.