T
Jag har läst lite om behörighetsreglerna (ny karriär kanske - vem vet? :), och som jag tolkar det kan exv en civilingenjör låta sig anställas av ett behörigt företag, jobba där ett par år och åka ut ensam på eljobb från dag ett och sedan vederbörligen ansöka om AB(L)-behörighet med praktikintyg och allt.

Men sedan läser jag på andra ställen om 1600 timmars lärlingstid. Var kommer det in i bilden?

Till saken hör också att jag har en bekant som ansökte om, och fick, behörighet efter att ha jobbat några år som projektledare för eljobb, dvs aldrig själv dragit en enda kabel.

tanaris skrev:
Jag har läst lite om behörighetsreglerna (ny karriär kanske - vem vet? :), och som jag tolkar det kan exv en civilingenjör låta sig anställas av ett behörigt företag, jobba där ett par år och åka ut ensam på eljobb från dag ett och sedan vederbörligen ansöka om AB(L)-behörighet med praktikintyg och allt.
Stämmer bra.

Det är till och med så att det inte finns några formella krav alls på den som anställs för att arbeta som elektriker. Juridiskt sett spelar det ingen roll om du anställer en förskolelärare, en civilingenjör eller nybakad student ifrån elprogrammet.

En civilingenjör har dock fördelen att mycket av den teori som krävs för att väl plocka ut sin AB(L)-behörighet redan ingår. En del utbildningar kräver över huvudet taget ingen komplettering.

tanaris skrev:
Men sedan läser jag på andra ställen om 1600 timmars lärlingstid. Var kommer det in i bilden?
Det är helt egna påhitt av branchorganisationer och elektrikerfacket. Tillsammans utnyttjar de sin ställning för att skriva egna regler. De vill helst att du går elprogrammet på gymnasiet och sedan arbetar minst 1600 timmar för minilön som "lärling" innan du får förmånen att få normal lön. Företag som struntar i "reglerna" drabbas av blockader, stridsåtgärder och liknande. Personer som har en annan utbildning och/eller bakgrund har mycket svårt att få anstälning, osv. På så sätt är elbranchen i mångt och mycket det sista skråväsendet.

Redigerat:
tanaris skrev:
Till saken hör också att jag har en bekant som ansökte om, och fick, behörighet efter att ha jobbat några år som projektledare för eljobb, dvs aldrig själv dragit en enda kabel.
Elsäkerhetsverket har ett regelverk, förankrat i lagstiftningen, som säger att om du har tillräcklig teoretisk kunskap och relevant praktik så kan du få behörighet. Din bekant uppfyller tydligen båda kraven enligt elsäkerhetsverket. Att han sedan aldrig gjort en riktig installation i hela sitt liv spelar ingen roll. Det är bara elektriker som envisas med att det är ett krav... ;-)

Nu är det här ytterligare en behörighetstråd och allt jag sagt här har jag eller någon annan redan skrivit någon annanstans flera gånger! ;-)

Redigerat:
Jasså? Vi får då ej anställa (för facket iofs) en lärling som ej har rätt utbildning. Vi skulle ju dessutom inte VILJA de. Varför skulle man anställa en som inte har utbildning för de han ska göra?

T
Visst är det en behörighetstråd, men inte en SÅN behörighetstråd (hoppas jag i alla fall) :-)

Facket har säkert både goda och mindre goda avsikter i vanlig ordning, jag vill inte hamna i en diskussion om hur rätt eller fel det är, bara veta hur det fungerar.

Är det i praktiken så att man inte kan bli elektriker utan "rätt" utbildning? Ska civilingenjören som vill sadla om sätta sig i skolbänken igen? Hur är det med elektrikern som jobbat i 30 år, och lärde sig grunderna långt innan det fanns särskilda gymnasieprogram?

Förekommer det i verkligheten blockader och liknande för att "fel" folk anställs, eller är det bara om någon skulle råka anställa folk från "fel" land?

Har man gått ELKRAFT på Civilingenjörsprogrammet så uppfyller man dom formella teorikraven. Är man därimot som jag är Civing i elektronik och teknisk fysik och dessutom gått fyraårigt tekniskt gymnasium så gör man det inte. :(

Go figure.

tanaris skrev:
Är det i praktiken så att man inte kan bli elektriker utan "rätt" utbildning?
Ett fall där jag känner personen ifråga är följande:

Killen har olika elteknisk utbildning (tot 5år) dock ej direkt elektrikerutbildning, jobbar som el/instrumenttekniker vid pappersbruk ca:10år (kvalificerad motor/strömriktardrift, reglering av svåra processer, ställverksautomatik, lite allmän installation osv), före detta 5år som servicetekniker reglersystem för fastigheter mm.

Han blir bekant med fillialchef för ett större installationsföretag som erbjuder honom jobb i närheten av de uppgifter han tidigare haft, detta skulle bli början på en ny avdelning.

Han säger upp sig i godan ro och börjar sin nya anställning, nu kommer facket in och kräver att han eftersom han inte har sk lärlingsbok måste få minimilön och övriga därtill hörande förutsättningar. Han riskerar att gå i personlig konkurs och med ett nödrop lyckas företaget göra honom till landets högst betalde lärling.

Denna individ ser åtminstone jag som en mycket kvalificerad och intresserad yrkesman som skulle hävdat sig mycket väl även som ren elmontör, han sökte och fick AB så myndigheterna hade inget att invända mot hans CV. Detta ligger 15år tillbaks i tiden men jag tror att förhållandet är liknande idag.

Jag är inte kritisk till facket så det är inte därför jag nämner dem, men det belyser de mycket märkliga bedömningar som kan förekomma inom elområdet.

Facket lever oftast i sin egen lilla värld. Bättre att företag går i konkurs och jobben försvinner än att de inte får bestämma. Kommer att tänka på grafikerfacket när datatekniken gjorde sitt intåg. Tragikomiskt....

Har aldrig hört talas om att nån fått problem med "facket" för att dom betalat mer än avtalsenlig lön. Och varför skulle jag som företagare över huvud taget vilja anställa nån som inte MINST har den utbildning och kunnande samt personliga egenskaper som jag tycker att jag behöver i mitt företag.
Däremot blir det lite oro om man tar in utländsk arbetskraft som varken är utbildad eller har den minimilön som gäller i landet. Det är ett effektivt sätt att slå undan marknaden för dom seriösa företagen och sänka standarden på arbetena för en kortsiktig vinst.

Jag vet inte av en enda elektriker som fått visa nån "lärlingsbok" för att få arbete, jag har ALDRIG haft en sådan men under årens lopp utan problem arbetat på både större och mindre företag.
Dessutom har jag i en 10 års period varit facklig verksam dels på klubbnivå samt regionnivå och inte en gång upplevt dom problem som nämns. Det jag har sett under åren är att vissa företagare och vissa fackgubbar överhuvud taget inte kan prata med varandra. Dom har redan innan eventuella "förhandlingar" låst fast sig vid en åsikt som dom till varje pris håller fast vid och det kan ju inte leda till nått annat än konfrontation och missnöje.

elmont skrev:
Det jag har sett under åren är att vissa företagare och vissa fackgubbar överhuvud taget inte kan prata med varandra. Dom har redan innan eventuella "förhandlingar" låst fast sig vid en åsikt som dom till varje pris håller fast vid och det kan ju inte leda till nått annat än konfrontation och missnöje.
Det är väl just här problemet ligger på en del företag. Nu börjar det glida iväg mer och mer så nu släpper jag den är OT-diskussionen. ;)

O
hmm när jag kollar på elsäkerhetsverkets hemsida så står det att man måste ha praktik för att få behörighet... Så vart hittar ni att det står att man inte behöver praktisera? för att få behörighet?

sen är det väl ganska sunt att man måste ha praktisk erfarenhet för att få pilla med el....

Har aldrig hört talas om att facket klagar för att nån fått för bra betalt....

Det spelar nog ingen roll vilken examen man har, utan en bra praktik kommer man att få mycket stora problem om man ska arbeta själv. Men man kan ju anställa en "vanlig" elektriker med erfarenhet och skaffa sig lite erfarenhet den vägen ;)

Elsäk gör en individuell bedömning av varje ansökan.

Tror knappast det är enbart fackets fel med lärlingssystemet utan det ligger i elinstallationsbranschen sen har de givetvis varit med om att utforma installationsavtalet där 1600 timmar ingår, hade branschen velat ha väck detta kravet hade de nog lyckats också. Detta med lärling har funnits inom andra inriktningar är elinstallation tidigare men numera är det in och jobba skarpt direkt efter utbildning, iaf på papperet.

Vidare leder detta till diverse certifikat inom olika områden som ska visa något om montörens kompetens eller erfarenhet samt underlätta att visa sin kompetens utomlands och utfärdas av ECY i samarbete med EIO, dvs elinstallation.

Dessa är ej att förväxla med behörigheter utfärdade av elsäkerhetsverket som är bevis på att man enligt lag och föreskrifter får utföra eljobb.
Det finns inom elbranschen många inriktningar där certifikat utfärdade av ECY inte finns utan där finns andra sätt att visa sin kompetens.

Vad gäller din fråga om praktik Odjuret har du kraven här http://www.byggahus.se/forum/el/109797-behoerig.html som du kan se räcker det vid högre utbildning med 3 års praktiktid. Och med praktik så tolkar jag det som att man jobbar med händerna men det är klart, det är ju bara en underskrift som krävs av behörig för att det ska gå genom så det har säkert fuskats med det några gånger också. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.