3 683 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Jordfelsbrytare på bruten krets?
Sida 1 av 2
Försöker visualisera hur jordfelsbrytaren egentligen fungerar, men får inte riktigt ihop det med verkligheten.
Jag skulle demontera ett uttag. Bröt säkringen eftersom jag är en fegis. Dessutom kortslöt jag alla tre ledarna eftersom jag är en superfegis. Lite förvånad blev jag när jordfelsbrytaren gick in och släckte hela huset. I min lilla värld mäter jordfelsbrytaren strömmen genom jord (kortis fas-jord), men den borde ju bli noll när strömmen är bruten? Skickar jordfelsbrytaren någon egen liten ström?
?
Jag skulle demontera ett uttag. Bröt säkringen eftersom jag är en fegis. Dessutom kortslöt jag alla tre ledarna eftersom jag är en superfegis. Lite förvånad blev jag när jordfelsbrytaren gick in och släckte hela huset. I min lilla värld mäter jordfelsbrytaren strömmen genom jord (kortis fas-jord), men den borde ju bli noll när strömmen är bruten? Skickar jordfelsbrytaren någon egen liten ström?
?
Tack för sökhjälpen 
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Det finns mycket redan diskuterat här på forumet (som du redan sett), men som tankeexempel så betänk att "din jfb" inte ger något vidare skydd i det fallet man kommer åt en strömförande ledare utan att komma åt samma skyddsjord som utrustningen (eventuellt) är inkopplad med. Dvs för exv. felfallet hårtork via dig till kranen i badrummet så skulle jfbn inte lösa. Och det vore inget vidare. Så vad den egentligen gör är att mäta skillnaden mellan utgående ström i fasledarna och ingående i nolledaren. Denna summa skall alltid vara noll. Om den inte är det så betyder det att strömmen "läcker" till jord någonstans (t ex genom skyddsjorden) och jfbn bryter.LinaoMarkus skrev:Försöker visualisera hur jordfelsbrytaren egentligen fungerar, men får inte riktigt ihop det med verkligheten.
?
Att den bryter i det här fallet är alltså en konsekvens av att resten av huset förbrukar effekt och att nollan inte har nollresistans utan att det blir ett spänningsfall gentemot sann jord, och att denna räcker för att driva tillräcklig ström via från nollan ut genom jord. Om du inte har tillräcklig förbrukning i huset, alternativt har tillräckligt långa ledare till stället där du kortsluter så löser den inte ut. Men det vanligaste är att den gör det... Har själv inte lyckats skruva upp en enda armatur utan att släcka hela huset förr eller senare...
Var med om liknande huvudbry när jag satte takplast och hade brutit fasen för hela övervåningen. "Plonk", bäcksvart i hela huset. Vad nu????????? Det som hade hänt var att när jag sträckte plasten så hade den kommit emot de lösa trådarna i takdosan och sammanfogat nollan och jord.
Men en mängd tankar han fara i huvudet för jag hade borrat i väggen tidigare och funderade över allsköns annat hemskt med elektriska apparater mm som pajat.... Puh! 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Jordfelsbrytaren är bra på att skilja på folk som kan EL och de som inte kan.
Protte
Protte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
lars_stefan_axelsson skrev:
Här blir jag brydd??
Vi är flera som blir lite förvånade, jag är av den åsikten att oavsett om jag har en jord i gruppen kommer JFB att lösa om jag kommer åt fasen. Undantaget är om jag sitter/står på något som är anslutet till nollan och i övrigt är isolerat mot jord eller om jag är helt isolerad mot jord och och därmed inte kan få någon strömgenomgång
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Skyddsjorden är överhuvud taget inte inblandad i JFB. JFB mäter hela tiden vad som går i de tre faserna och i nollan. I en frisk anläggning är summan av dessa strömmar alltid i varje ögonblick NOLL. JFB är normalt väldigt enkel, fyra trådar går igenom en ring av magnetiskt material (ofta en ferritkärna) en femte lindning är kopplad till en magnetspole som löser ut en brytare.
Så länge allt är helt så tar de fyra strömmarna ut varandra och det blir inget magnetfält i kärnan.
Om då någon står barfota i rabatten och stoppar fingret i vägguttaget så kommer det att slinka ut ström ur systemet och de fyra strömmarna i JFB kommer inte att tillsammans vara noll. Kärnan kommer att magnetiseras och det blir en ström i den femte lindningen som löser brytaren och faran för den i rabatten blev "bara" en stöt.
Den som nu funderar över varför kontakt mellan nolla och skyddsjord löser en JFB trots att "fasen" är spänningslös. Det är så att nollan och skyddsjord är ihopkopplade någonstans bakåt i systemet (ofta i gruppcentralen eller mätarskåp) och en kontakt mellan nolla och skyddsjord i en anläggning kommer att koppla en del av strömmen som ska gå genom JFB förbi JFB och då blir inte summan NOLL och JFB löser.
Stoppar man fingrarna mellan fas och nolla får inte JFB lösa, det skulle vara fel på den då för kroppen blir då kopplad som vilken belastning som helst, så mot alla farligheter hjälper den inte.
JFB skyddar dock mot de lömska felen med strömgenomgång mellan hand-hand eller hand-fot. Svenson bör inte vara inne och pilla i fas - nolla problemet.
Frågor?
Protte
Så länge allt är helt så tar de fyra strömmarna ut varandra och det blir inget magnetfält i kärnan.
Om då någon står barfota i rabatten och stoppar fingret i vägguttaget så kommer det att slinka ut ström ur systemet och de fyra strömmarna i JFB kommer inte att tillsammans vara noll. Kärnan kommer att magnetiseras och det blir en ström i den femte lindningen som löser brytaren och faran för den i rabatten blev "bara" en stöt.
Den som nu funderar över varför kontakt mellan nolla och skyddsjord löser en JFB trots att "fasen" är spänningslös. Det är så att nollan och skyddsjord är ihopkopplade någonstans bakåt i systemet (ofta i gruppcentralen eller mätarskåp) och en kontakt mellan nolla och skyddsjord i en anläggning kommer att koppla en del av strömmen som ska gå genom JFB förbi JFB och då blir inte summan NOLL och JFB löser.
Stoppar man fingrarna mellan fas och nolla får inte JFB lösa, det skulle vara fel på den då för kroppen blir då kopplad som vilken belastning som helst, så mot alla farligheter hjälper den inte.
JFB skyddar dock mot de lömska felen med strömgenomgång mellan hand-hand eller hand-fot. Svenson bör inte vara inne och pilla i fas - nolla problemet.
Frågor?
Protte
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Med "din jfb" menar jag den tänkta jfb som linaomarkus har som hypotetiskt tankeexempel, dvs en jfb som "mäter strömmen i jordskyddsledningen och bryter om den blir för hög."GK100 skrev:
En sådan jfb skulle (kan man med mitt enkla tankeexempel visa) inte ge något vidare skydd, så den modellen för jfb kan ganska enkelt förkastas pga samma enkla rimlighetstest.
Mitt inlägg talar ju vidare, i samma stycke, om precis hur en "riktig" jfb fungerar, så jag ser inte riktigt hur någon direkt risk för feluppfattning skulle kunna uppstå. Eller menar du att min förklaring av hur den egentligen fungerar är fel?
Kom igen nu killar. Det är inte rocketscience det här...