Fem är en "designregel". Detta för att det någorlunda enkelt skall gå att få i och ur kablarna även om det är många krökar. Skulle man vid en utökning behöva 6 eller tom 7 och det utan risk för att skada kablarna går att få i det så finns det inget elsäkerhetsmässigt skäl till att inte göra så. I IHC-system tex är det inte ovanligt då man behövt få i en extra ledning.