5 094 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Måste golvvärmekabeln meggas?
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Som jag har för mig så slår det 1mm per 1000V i luft (troligen med viss bestämd fuktighet o temp). Men det är troligen en god säkerhetsmarginal att anta att det kan slå 10mm. För dels så ändrar luften egenskaper beroende på fuktighet, och säkert fler faktorer som jag inte vet, dels så kan det definitivt krypa längre än 1mm om det finns en yta. Dvs om du vidrör ledaren med ex. en plaststav så följer strömmen hellre plastytan än att den slår igenom luften.
Men när man håller på med klass 2 isolering så är kravet (enkelt utryckt) att isoleringen skall tåla att man lägger på 3750V, och alla mätbara krypavstånd skall vara minst 8mm. Dvs lite mer än dubbla avståndet som borde behövas för provspänningen.
För att bli godkänd så måste man alltså klara båda kraven.
Men när man håller på med klass 2 isolering så är kravet (enkelt utryckt) att isoleringen skall tåla att man lägger på 3750V, och alla mätbara krypavstånd skall vara minst 8mm. Dvs lite mer än dubbla avståndet som borde behövas för provspänningen.
För att bli godkänd så måste man alltså klara båda kraven.
Okej, jag hänger med. Men som någon tidigare i inlägget frågade; är det någon som har erfarenhet/åsikter om meggern som säljs på "Kjell & co" (den finns även på Elfa med annat namn/pris). Duger den för "hemmabruk"?
//Janne
//Janne
Jag har en megger köpt på Kjell & Co, fick senast idag mätvärden på ca 170 MOhm och 80 MOhm på en elmotor så jag vet att den kan mer än 0 ohm och oändligt med ohm. Den har visserligen inte lika många funktioner som en megger i 30 000 kronors klassen men min uppfattning är att den duger väl för, som du säger, "hemmabruk".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden