2 776 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
lamppropp
Sida 1 av 2
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Jag vill inte uttala mig riktigt, men du kanske skulle kunna göra så om du verkligen såg till att inte överstiga 6 A. Tillåtet eller ej, men...
Någon får säga till direkt om jag borde få en örfil för att ge ett sådant tips!
//Patrik
Någon får säga till direkt om jag borde få en örfil för att ge ett sådant tips!
//Patrik
Även om jag själv säkert skulle kunna drista mig till en sån nödlösning för temporärt bruk så borde du givetvis få en örfil.Patrik_Hed skrev:
TS, är det inga problem ifall strömmen plötsligt slås av, då och då? Typ när dina vänner kommer och hälsar på och försöker släcka eller tända med strömbrytaren ...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
PAB: Får man fråga vad det är du har tänkt koppla in?
//Patrik
//Patrik
Om det är typ belysning i bokhyllan lr liknande ser jag väl inga större problem i det hela. Se bara till så att grenuttaget ligger såväl undangömt så att ingen av misstag kopplar in t.ex damsugaren eller kaffebryggare...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Okej, om vi säger att det är en 60 W lampa, ca. 160 W TV och (fast "bergsprängare" vet jag inte vad de brukar ligga på, men vi kan säga 70 W. Rätt eller fel.)PAB skrev:
60+160+70 = 290 W.
I = 290/230 = 1,26 A
Jag tycker att det låter som att du skulle klara 6A-gränsen, så kanske att det är möjligt att du kan göra det du tänkt, fast att du kanske tänker på att gömma undan den så att inte någon av misstag, som någon redan nämn, stoppar in en dammsugare eller dyl.
//Patrik
Redigerat:
Ni studenter gör ju vad ni vill ändå... Allt för konsten.
Ingen fara med din tänkta installation.... Har sett värre saker och gjort värre saker själv. (glömde skyddsjorden till huset när jag bytte inkommande matning, märket det ett halvår senare, ingen fara, det jordas ju via vattenrören och pannan...)
Ingen fara med din tänkta installation.... Har sett värre saker och gjort värre saker själv. (glömde skyddsjorden till huset när jag bytte inkommande matning, märket det ett halvår senare, ingen fara, det jordas ju via vattenrören och pannan...)
el_richard skrev:Ni studenter gör ju vad ni vill ändå... Allt för konsten.
hoppas det var i ditt eget hus, annars är det synd om de stackarna du har gjort jobb hos....