1 566 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Trappkopplad dimmer
Har renoverat mitt kök och installerat spottar i taket (lågvolt halogen, elektronisk trafo). Märker nu behovet av att kunna dimra dessa om jag ska slippa bära solglasögon till morgonkaffet. I dagsläget har jag två stycken dubbla trappbrytare vid varsin ingång till köket. Dessa styr dels spottarna i taket och taklampan över matbordet. Min plan är att byta den ena dubbeltrappbrytaren mot två dimrar istället.
Frågan lyder: Spelar det någon roll vilken av de gamla brytarna jag byter ut mot två dimrar?
Brytare 1 (Först i trappkopplingen): Inkommande fasledare, mellantrådar till brytare 2
Brytare 2 (Sist i trappkopplingen): Mellantrådar från brytare 1, utgående tändtrådar till respektive armatur.
Brytare 2 är ju enkel att byta ut , men går det att sätta två dimrar istället för brytare 1(den som är först i trappkopplingen som får inkommande fas och har utgående mellantrådar?
Jag hade tänkt mig en relativt vanlig dimmer typ denna: http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=&BrandID=2&ID=382#
Lasa
Frågan lyder: Spelar det någon roll vilken av de gamla brytarna jag byter ut mot två dimrar?
Brytare 1 (Först i trappkopplingen): Inkommande fasledare, mellantrådar till brytare 2
Brytare 2 (Sist i trappkopplingen): Mellantrådar från brytare 1, utgående tändtrådar till respektive armatur.
Brytare 2 är ju enkel att byta ut , men går det att sätta två dimrar istället för brytare 1(den som är först i trappkopplingen som får inkommande fas och har utgående mellantrådar?
Jag hade tänkt mig en relativt vanlig dimmer typ denna: http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=&BrandID=2&ID=382#
Lasa
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Det går inte att sätta 2 dimmrar till en lampa men det tror jag du har förstått. att byta ur den ena dubbeltrappen mot två dimmrar går bra förutom att det kräver dubbla dosor men det brukar gå bra att såga/hugga in en till bredvid/ovanför/under den befintliga.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Dimmer har två utgångar, med ett tryck på dimmer så växlar man mellan de två, det är där mellantrådarna ska in. Vågen ansluts till fasen eller tändtråden beroende på i vilken ände dimmern sitter.
Protte
Protte
Klicka här för att svara