Ansluter man en skärmad ledning till jord i bägge ändarna är risken stor att den kommer att förstärka ev störningar i stället för att dämpa. Och att det skulle vara så besvärligt att ansluta biledaren att man skulle låta bli kan väl knappast stämma, när skulle det vara svårt?
 
Mikael_L
pefo skrev:
Om jag minns rätt finns det nån specialregel som säger att man kan dra EKLK som EKK, dvs utan ansluten biledare, tillsammans med EKK i isolerad miljö. Minns dock inte var jag läste det. Anledningen till att inte ansluta biledaren, om jag minns rätt, var att folien inte är dubbelisolerad och vid åverkan då folien blottläggs så har man en jordad del. I en icke isolerad miljö lär det inte ha så stor betydelse.
Ja det är ju ett såpass specialfall att man bortse ifrån det. ;)

Men i övrigt är det alltså bara att blanda friskt, det gör inget att det först går i EKK, sen EKLK, sen i EKK igen och sen ...
Bara lägga ev biledare till PE hela tiden.


Åter till EKLK 5x1,5'an.
snaggletooth, du skriver, "så länge inget ska jordas".
Ja så långt är jag givetvis med. Men det är väl inte många tillfällen det inte ska jordas.
Enda användningen jag kommer på är mot strömbrytare, och då får det inte bli något vägguttag i anslutning till strömbrytaren heller ...

Kanske inget att slå till på, trots 4:-/ meter .
 
Mikael_L skrev:
Åter till EKLK 5x1,5'an.
snaggletooth, du skriver, "så länge inget ska jordas".
Ja så långt är jag givetvis med. Men det är väl inte många tillfällen det inte ska jordas.
Enda användningen jag kommer på är mot strömbrytare, och då får det inte bli något vägguttag i anslutning till strömbrytaren heller ...

Kanske inget att slå till på, trots 4:-/ meter .
Exakt, att använda den av ren snålhet är lite som att skjuta sig själv i foten..
 
EKLK 5X1,5 skulle jag kunna tänka mig att man har som signalkabel / lågspänningskabel. Där kan man ha en viss nytta av skärmen. I den typen av system vill man nog inte ha in den ganska smutsiga skyddsjodren från elsystemet, så man hade inte använt den gulgröna ledaren i alla fall (den får bara användas till just skyddsjord). Att lämna en ledare lös kan också ge problem.

För 230V-installationer verkar kabeln inte ha många användningsområden.
 
petersv skrev:
EKLK 5X1,5

För 230V-installationer verkar kabeln inte ha många användningsområden.
Möjligen om man skulle vilja utöka en befintlig installation med fler tändtrådar?
 
Mikael_L
petersv skrev:
För 230V-installationer verkar kabeln inte ha många användningsområden.
Iaf i mer eller mindre normala heminstallationer.
På företag, industri och i stora lokaler går det säkert lättare att finna användning.
 
elmont skrev:
Och att det skulle vara så besvärligt att ansluta biledaren att man skulle låta bli kan väl knappast stämma, när skulle det vara svårt?

För att ta ett exempel. Ett utanpåliggande tvåvägs uttag i en offentlig lokal i betongtak ovanför undertak, som ska styras av strömställare. EKLK 5g1,5mm2 med trefaser som ska fördelas. Både ingående och utgående från uttaget. Det är en jobbig arbetsställning över huvudet och det är varmt och svettigt. Väldigt trångt i uttaget av alla ledare. Då kan det kanske hända att man av lathet skiter i att koppla in biledaren för att det redan är trångt och jäkligt.

Vem vet, kan hända.

//Patrik
 
I elmiljö-sammanhang är det viktigt att ansluta skärmen i EKLK. En EKLK med ej ansluten skärm strålar betydligt MER än en EKK utan skärm.. Detta eftersom skärmen blir som en "antenn" då den ej är ansluten till jord.
 
skärmen är som en antenn även när den är ansluten, både enbart från central punkt såsom dubbelsidigt - men det är helt klart bättre att den har en lågohmig jordsida oavsett.

Läste ett flera hundrasidigt kompendium om olika funktionsjordningsmetoder häromveckan. Allt man känner är att ju mer man känner till om potentialutjämning och funktionsbaserad potentialutjämning - desto mindre vet man.
Det är fantastiskt komplicerat i större sammanhang.

Iallafall, för att återknyta till ursprunget så har elmont m.fl. sagt gott och allt som behövs :)
 
Patrik_Hed det är dålig planering, kosta på en dosa för 15 -20:- och gå ut med treledare från dosan till uttagen både roligare, snabbare, enklare och billigare samt mycket bättre om man i framtiden vill ändra nått. Dosan tjänar man in på att man slipper alla överkopplingar i uttaget och dessutom "behöver" man inte fuska utan kan göra ett bra jobb som man inte behöver skämmas för.
 
Duger inte kabeln som diskuteras att jorda med om en av trådarna tejpas gulgrön?
 
Rikard Ågren skrev:
Duger inte kabeln som diskuteras att jorda med om en av trådarna tejpas gulgrön?
Nej, rent praktiskt funkar det men reglerna säger att jord ska vara gul/grön i hela sin längd.

Sen finns det vissa undantag men det är en helt annan sak det gäller exempelvis kabel med koncentrisk ledare och luftledningar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.