Mikael_L
Nu funderar jag lite vad som "händer" om man blandar EKK och EKLK i en installation.

Visst drar man ihop skyddsjorden med biledaren överallt där en EKLK börjar och slutar, om ni förstår hur jag menar.
 
Förstår inte riktigt, men biledaren ska bara anslutas i ena änden då jag utbildades, den ska inte fungera som extra jord utan bara skydda kabeln. Finns dock många som hävdar att den ska anslutas i bägge ändar med...
 
Det "händer" ingenting...
 
Mikael_L
Nä, jag var bara rädd att det ev skulle vara speciellt att tänk på, eller att man t.ex. helt enkelt inte får blanda EKK och EKLK.
 
Den behöver bara anslutas i ena änden men det är ju lite säkrare om den ansluts i bägge ändar OM inte den ska skydda mot störningar då ska den bara anslutas i en ända.
 
Mikael_L
Jag har en närliggande fråga också.
Jag kan köpa en nästan full 50m rulle med EKK 5x1,5, dvs utan jorden, till rätt kurs sas.
Färgerna är 3x svart, brun, blå (jag vet inte om det finns olika varianter).

Hur användbar är denna egentligen? Någon enstaka meter till en dubbeltrapp, endast, eller ...
 
Skärmen funkar mot störningar även om den bara ansluts i en ände. Samt att strömmarna som uppstår p.g.a. jordslinga minskar.
 
Mikael_L skrev:
Jag har en närliggande fråga också.
Jag kan köpa en nästan full 50m rulle med EKK 5x1,5, dvs utan jorden, till rätt kurs sas.
Färgerna är 3x svart, brun, blå (jag vet inte om det finns olika varianter).

Hur användbar är denna egentligen? Någon enstaka meter till en dubbeltrapp, endast, eller ...
Så länge inget behöver skyddsjordas nånstans så går den bra att använda.
 
Om jag minns rätt finns det nån specialregel som säger att man kan dra EKLK som EKK, dvs utan ansluten biledare, tillsammans med EKK i isolerad miljö. Minns dock inte var jag läste det. Anledningen till att inte ansluta biledaren, om jag minns rätt, var att folien inte är dubbelisolerad och vid åverkan då folien blottläggs så har man en jordad del. I en icke isolerad miljö lär det inte ha så stor betydelse.
 
Den där var nog osedvanilgt oanvänbar..
 
En del elektriker brukar även, helt enkelt skita i biledaren helt.

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Många elektriker brukar även, helt enkelt skita i biledaren helt.

//Patrik

??? Hur vet du det?

Bara haft otur tror jag.
 
el_richard skrev:
??? Hur vet du det?

Bara haft otur tror jag.
Jag har fått höra det några ggr av elektriker att biledaren inte är så jätteviktig och att det bara är att skita i den... vissa gånger, kanske är bäst att tillägga. Sträva efter att koppla in, men om det är svårt så är det tillåtet att skita i den. :)
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Jag har fått höra det några ggr av elektriker att biledaren inte är så jätteviktig och att det bara är att skita i den.
Ja jösses! Snart får man väl höra att det är hempulat om biledaren är ansluten! :D
 
Patrik_Hed skrev:
Jag har fått höra det några ggr av elektriker att biledaren inte är så jätteviktig och att det bara är att skita i den... vissa gånger, kanske är bäst att tillägga. Sträva efter att koppla in, men om det är svårt så är det tillåtet att skita i den. :)
Ja, när ingen ser det, så är allt tillåtet! Visste du inte det? ;) :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.