Min golvvärme slinga på toaletten har lagt av, nån som vet hur man kan felsöka en sådan.

Ohm mät resistansen, kan ju vara något annat än slingan (termostaten).

Protte

hur vet jag vilket motstånd det skall vara i slingan

Vad det skall vara är mindre viktigt.. avbrott är något det inte skall vara iaf.

:rolleyes:Jo i och för sig, skall bara se vilka "tåtar" jag skall mäta mellan

Mellan urkopplade fas och nolla.

R= U kvadrat / P U spänningen 230 volt, P effekten i Watt ger resistansen i Ohm

Protte

Redigerat:
bandy76 skrev:
:rolleyes:Jo i och för sig, skall bara se vilka "tåtar" jag skall mäta mellan

Ja, du har 3 trådar.

1 ska bort

2 ska du mäta i mellan.

Du skall mäta mellan dom 2 som gör att det blir varmt. (energin hoppar mellan 2 trådar)

LEDTRÅD: Hoppar den till fel kabel så blir det ett jordfel.

prototypen skrev:
Mellan urkopplade fas och nolla.

R= U kvadrat / P U spänningen 230 volt, P effekten i Watt ger resistansen i Ohm

Protte

:confused:

Du har väl ingen fas i en golvvärme kabel? Det kan ju vara jätte farligt....

OCH formeln stämmer inte om den är ljummen eller om den är en självbegränsande kabel.

el_richard skrev:
:confused:

Du har väl ingen fas i en golvvärme kabel? Det kan ju vara jätte farligt....

OCH formeln stämmer inte om den är ljummen eller om den är en självbegränsande kabel.
va?
jag trodde golvvärme gick på fas och nolla, med isolationen som resistans likt en glödtråd :confused:

Skall kolla detta i morgon, jag kommer bara åt kablarna i termostaten, där finns det 4st i plint med bl.a. nolla å fas. sen finns det 2st svagström tror jag om det är strömmen till slingan (24v)

Formeln stämmer till 100%, en självbegränsande kabel som är varm har lägre effekt, sätt dit ett annat P så stämmer det, DESSUTOM hur kan en trasig kabel vara varm?.

Om kabeln normalt inte är kopplad till fas (via en termostat) och nolla, hur ska den då få elenergi för att värma golvet?.

Det finns 3 typer av värmekabel: (blev visst 4)

2 ändad med en motståndstråd omgiven av isolering och en flätad skärm, måste anslutas i båda ändar.

1 ändad med en motståndstråd i mitten som ansluts till fas, isolering + skärm/återledare som anslut till nolla + isolering och ytterligare en skärm som skyddsjordas.

1 ändad med korta motståndstrådar som är anslutna till nolla och fastrådar på flera ställen i kabeln, den går att korta.

Sedan den självbegränsande som innehåller någon sorts gucka som ökar motståndet när det blir varmt.

Protte

Man kan inte Ohm mäta en självbegränsande kabel.

Du skrev att han skulle mäta mellan "Mellan urkopplade fas och nolla".

Han ska mäta mellan dom två trådarna som finns i den kabel som har en flätad skyddsjord runt sig.

Tror man kan misstolka texten om man ska mäta mellan urkopplad fas och nolla, eller det kanske bara jag som har blivit lite el-skadad...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.