1 421 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Behöver snabb hjälp "Snälla"
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej på er!
fick i fredags min nya bubbelbadkar som jag köpte eftersom den gammla bubbel var redan tråkit att bada i för barnen, så tog jag bort igår och slängde den och idag skulle bara koppla in den nya som inte är nån svarighet eftersom det är bara att byta till denna, men på den nya så ser jag två jordkablar en som kommer från värmaren och de andra från sjäva "styrboxen" under badkaret förstås, min fråga är vad ska man göra med dom?, det finns jordkontakt på den matade kabel från badkaret som man kopplar till dossan.
Snälla nån som kan hjälpa till, barnen skriker och är dessperata.
Tackar för hjälpen
fick i fredags min nya bubbelbadkar som jag köpte eftersom den gammla bubbel var redan tråkit att bada i för barnen, så tog jag bort igår och slängde den och idag skulle bara koppla in den nya som inte är nån svarighet eftersom det är bara att byta till denna, men på den nya så ser jag två jordkablar en som kommer från värmaren och de andra från sjäva "styrboxen" under badkaret förstås, min fråga är vad ska man göra med dom?, det finns jordkontakt på den matade kabel från badkaret som man kopplar till dossan.
Snälla nån som kan hjälpa till, barnen skriker och är dessperata.
Tackar för hjälpen
skäm inte bort ungarna så har du råd med elektriker, det låter inte som du grejar detta, känner du till kapslingsklasser på kopplingsmateriel i våtrum osv?
Jag ville bara bekräfta det jag redan vet att de kopplas till badkars metall rammen, men som ni säger tusen lapp bara för detta, det är redan kopplat och barnen är glada att få 1000 lappar över till att köpa spel, stackars elektrike som inte fick 1000 lapp
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hur är det man brukar säga? Att det funkar är ingen säkerhet för att det är säkert?
//Patrik
//Patrik
Det handlade bara om att koppla till ett befintlig installation, om man är ingeniär så tror jag man kan klara detta som proffs. Elektriker irket är ingen som tex. läkar irket för att ta så mycket betall för ingenting
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag har fått intrycket, efter att ha läst här på forumet att ingenjörer verkar överskatta sig själv. Tycker att el inte är så svårt bara man har lite logiskt tänkande och dyl.
Underskattar elektricitet helt enkelt.
Serch826: Att du tycker att elektriker tar betalt för ingenting kan jag inte riktigt hålla med om. Det finns väldigt mycket som elektriker gör som inte en vanlig hemmapulare kan (förutom hemmapularna på byggahus.se
).
El är så mycket mer än bara fas, nolla och skyddsjord!
Och sedan läkare och elektriker, elektriker räddar indirekt liv. Genom att skapa säkra installationer så att ingen skapelse kan förlora livet.
//Patrik
Underskattar elektricitet helt enkelt.
Serch826: Att du tycker att elektriker tar betalt för ingenting kan jag inte riktigt hålla med om. Det finns väldigt mycket som elektriker gör som inte en vanlig hemmapulare kan (förutom hemmapularna på byggahus.se
El är så mycket mer än bara fas, nolla och skyddsjord!
Och sedan läkare och elektriker, elektriker räddar indirekt liv. Genom att skapa säkra installationer så att ingen skapelse kan förlora livet.
//Patrik
serch826 skrev:men det jag menar är vanliga leta uppgifter som vem som helst med lite kunskaper om fysik mm. kan utföra sådana, det är bara att de (elektriker) försvarar sitt "monopol"[/QUOTE
hmm... du säger emot dig själv... de är inte bara lite fysik.. du måste kunna koppla också! Å där hade du problem...
Sen så tycker jag att det här forumet är ibland lite väl snabba med att säga kontakta en elektriker å inte svara mer...
inte så hjälpsamt direkt...
Varför inte hjälpa en stackare som frågar för? Frågar man så riskerar man inte att nått blir fel...
Är dessa medlemmar här som alltid svarar ta in en elektriker rädda för konkurrens?
Istället för att bara skriva kontaka en elektriker svara inget alls...
DE flesta är nog medvetna om vilka regler som gäller... åtminstonde att man inte får göra nått om man inte är utbildad...
tja bortsett från byta en kontakt...
Odjuret:
Jag är inte elektriker och gjorde bara bedömming att TS var ute på djupt vatten.
Om en hempulare inte är 10000% säker på hur ett för oss andra forummedlemmar okänt badkar skall kopplas in så är faktiskt det bästa rådet: Ring en elektriker.
Jag är inte elektriker och gjorde bara bedömming att TS var ute på djupt vatten.
Om en hempulare inte är 10000% säker på hur ett för oss andra forummedlemmar okänt badkar skall kopplas in så är faktiskt det bästa rådet: Ring en elektriker.
Håller med. Ska villigt erkänna att man "hemmarpular" en del ibland men när man "blandar" el och vatten så måste det bli rätt.mycke_nu skrev:
Tycker personligen att oftast får den som frågar svar. Kanske skulle TS få "bättre" svar om han/hon skriver in mer info, kopplingsschema etc.
Därför att ibland så är frågorna så virrigt formulerade att man blir osäker på att det ska gå att förklara så att frågeställaren förstår.Odjuret skrev:
I det här fallet så var det dessutom illa stavat vilket inte gör saken bättre. Serch, lär dig använda punkt och stor bokstav åtminstone så blir det lättare att läsa och förstå vad du skriver.