Det som skall bli min dotters rum har idag delvis ojordad utanpåliggande el och icke petskyddade elutag osv osv.
Så jag har rivit ner all befintlig el och skall nu sätta ny som sedan en behörig elektriker får besiktiga och koppla in.

Min plan är att dra i stort sett all el i golvsocklar (tillsammans med nätverkskabel och tele, så får nog skärma liet).
Jag plannerar att sätta elutagen ca 100mm ovanför golvsocklarna och då bila in sladdarna denna sträcka.
Jag plannerar att koppla elen vidare i elutagen.
Där elen skall gå upp till taket tänker jag lägga in ett flexirör i väggen (betong) och däri dra 3 lösa sladdar först till strömbrytaren och sedan vidare till taklampsutagen. utgångspunkten blir ett elutag nere vid golvet som är gjort enligt tidigare beskrivning.
Alla elutag skall vara infällda och jag bilar upp hål för dem.

a. Låter det vettigt?
b. Skall man använda speciella "vidarekopplingsutag" eller sätta hattar där man kopplar vidare?
c) jag har två taklampor idag. Bör jag dra alla 5 ledningarna hela vägen nerifrån sista elutaget eller sätta en kopplingsdosa uppe vid taket?
d) hur ser ett "bra" hål ut för ett elutag? Är det enklast att göra med en fräsmaskin eller köra med borrmaskinen? (betong/sten)

Tacksam för alla tips jag kan få!

Jag skulle använda den speciella sockeln med dom för ändamålet framtagna dosorna, tex. Thorsmans TLM-E det är ett helt system med allt du kan önska. Och som ett råd planera arbetet tillsammans med den som så småningom ska hjälpa dig INNAN du börjar. Det är inte helt lätt att få rätt sak på rätt ställe så att slutresultatet blir bra och det brukar vara ett rent h----e att komma efter och försöka rätta till, det är nått ingen elektriker vill göra.

Nu föreslog en snickare att jag istället skulle bila en kanal i putsen ovanför golvsockeln och lägga en kabel utan rör där. Tydligen är det helt OK numera?!
Jag trodde ju att man alltid måste dra i rör när man byggde in (i det här fallet med lite puts då) el.

Förläggning av kabel i vägg är omgärdat med en hel del villkor. Du kan exvis inte putsa in en kabel.

Lättast är om du lägger slang i den uthuggna kanalen och drar i vanliga FK-ledare.

Ja, jag frågade en elektriker som bara garvade.. Så nu blir det vanlig flexislang och sen 3 ledare i den.

Ang. att ta hål för dosorna så finns det hålsågar för stenvägg. Tror dock att de är ganska dyra?

Men ska du ändå putsa sedan så kanske det är lika bra att borra några mindre hål med ett litet borr och bara hacka ur. Då får du ev. putsa igen det som inte täcks av uttagen.

Annars är ju sockeluttag ett alternativ

117486-1.jpg

Rikard Ågren skrev:
Annars är ju sockeluttag ett alternativ

[bild]
Ja, usch ja! Det alternativet är hemskt! Så fördönat fult!

//Patrik

Ja, de vinner väl knappast något designpris. Men det är iallafall mindre jobb än att hacka in dosor :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.