Hej!

Min fru har 2ggr på 2 dagar upplevt att hon får stötar från spishällen om hon samtidigt som hon ska öppna diskmaskinen håller handen på metallkanten på spishällen.

Jag hade framme diskmaskinen häromdagen för att kapa ett vattenrör med tigersågen och drar slutsatsen att jag i processen lyckas få någon jordkabel att lossna i uttaget till diskmaskinen som sitter en bit ifrån röret jag kapade av.

Kan det vara ett korrekt antagnade?

Jag har själv försökt göra om "bedriften" men lyckas inte få någon stöt varken från spishällen eller diskmaskien eller i kombination av båda.

Börja med att mäta om du har jord till diskmaskinsuttaget, tex genom att summra jordblecket med jordblecket i ett annat uttag,

Var någon av prylarna igång när detta hände? Låter ju märkligt, men alla är vi olika känsliga för små potentialskillnader, som kan finnas där utan att det behöver vara något fel egentligen. Men som sagt, mät skyddsjorden med en ohm-meter eller likn.

Tack. Men något sumrande lär jag inte reda ut.

Jag får väl så vackert koppla loss och dra fram diskmaskinen igen och kolla fysiskt i uttaget om något har hoppat av.

snaggletooth skrev:
Var någon av prylarna igång när detta hände? Låter ju märkligt, men alla är vi olika känsliga för små potentialskillnader, som kan finnas där utan att det behöver vara något fel egentligen. Men som sagt, mät skyddsjorden med en ohm-meter eller likn.
Första gången det hände vet jag inte om någon av apparaterna var igång men ikväll vet jag att dom inte var det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.