5 151 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Oxiderad FK?
Sida 1 av 3
Jag har bytt några strömbrytare, och sett att kopparen är ganska mörk på sina ställen. Även om man knipsar av kabeln någon centimeter och skalar upp den.
Huset är från 1977, är det någon fara?
En relaterad fråga, hur skalar en elektriker FK nuförtiden? Avbitare eller speciellt skalverktyg?
Huset är från 1977, är det någon fara?
En relaterad fråga, hur skalar en elektriker FK nuförtiden? Avbitare eller speciellt skalverktyg?
Med en tång av den här typen E1620421 SKAL/KLIPP TÅNG 2233 , det finns några olika fabrikat som är rätt lika, helt suverän när man fått rätta känslan i handen. Den har en "egg" med dubbel slipning en för skalning och en för "kabelsax".
Angående oxiden har jag aldrig sett att den har orsakat problem i normala miljöer, men man kan ju hålla det i minnet om man får nått mysko problem.
Angående oxiden har jag aldrig sett att den har orsakat problem i normala miljöer, men man kan ju hålla det i minnet om man får nått mysko problem.
med en sån här:
https://webshop.ahlsell.com/cimg/LRD/39/26839.jpg
med en avbitare tar det längre tid och man riskerar att det blir "brottanvisningar på kardelerna(koppartrådarna). jag råkade ut för det i mitt eget fasadmätarskåp, 6mm2 på en fas var halvt avklippt och det blev varmgång och till slut smälte 2 faser ihop..
med stripaxen kan man ställa in exakt skallängd, bra till tex wago och brytare/uttag med snabbanslutning..
https://webshop.ahlsell.com/cimg/LRD/39/26839.jpg
med en avbitare tar det längre tid och man riskerar att det blir "brottanvisningar på kardelerna(koppartrådarna). jag råkade ut för det i mitt eget fasadmätarskåp, 6mm2 på en fas var halvt avklippt och det blev varmgång och till slut smälte 2 faser ihop..
med stripaxen kan man ställa in exakt skallängd, bra till tex wago och brytare/uttag med snabbanslutning..
Redigerat:
pellefant skrev:med en sån här:
[länk]
med en avbitare tar det längre tid och man riskerar att det blir "brottanvisningar på kardelerna(koppartrådarna). jag råkade ut för det i mitt eget fasadmätarskåp, 6mm2 på en fas var halvt avklippt och det blev varmgång och till slut smälte 2 faser ihop..
med stripaxen kan man ställa in exakt skallängd, bra till tex wago och brytare/uttag med snabbanslutning..
VA? :eek:
Funkar den i verkliga yrkeslivet?
Trodde den var för lödmuppar..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Klart att den fungerar.el_richard skrev:
Använder den själv om det handlar om många uppskal. Man behöver inte hålla emot, och det plir perfekt 99 gånger av 100. Snabbt går det med.
Som sagt perfekt att använda till wago och snabbkopplings plintar, men fungerar för det mesta. Lite svårt om man ska in i en trång dosa och böka...
Men annars så följer T-strippern alltid med i bältet, och kabelsaxen. Då fixar man allt.
http://www.idealindustries.com/media/img/whatsnew/press_releases/t-stripper.jpg
Redigerat:
Vad gäller den oxiderade FKn så skulle många elektriker inte bry sig om detta, ser det jäkligt ut kan du skrapa lite så du får bra kontaktyta på några ställen.
Till uppskaliningsverktyg är KCC-22 bra upp till en 16mm2 därutöver kniv. Vill man skala många ledare och ha alla i samma längd med bra resultat är stripaxen inte dum heller!
De där leksakerna du visar upp flyfear tror jag inte mycket på..
Men alla har ju sina idéer!
Till uppskaliningsverktyg är KCC-22 bra upp till en 16mm2 därutöver kniv. Vill man skala många ledare och ha alla i samma längd med bra resultat är stripaxen inte dum heller!
De där leksakerna du visar upp flyfear tror jag inte mycket på..
Men alla har ju sina idéer!
Redigerat:
Slugge skrev:Vad gäller den oxiderade FKn så skulle många elektriker inte bry sig om detta, ser det jäkligt ut kan du skrapa lite så du får bra kontaktyta på några ställen.
Till uppskaliningsverktyg är KCC-22 bra upp till en 16mm2 därutöver kniv. Vill man skala många ledare och ha alla i samma längd med bra resultat är stripaxen inte dum heller!
De där leksakerna du visar upp flyfear tror jag inte mycket på..
Men alla har ju sina idéer!
haha, är ju inga leksaker =P Dock om det där inte är bilden på de bästa... Hade elektriker från USA och England som var här uppe och jobbade i somras. De körde med samma gula T-Stripper som jag, roligt att se.
Vill man riktigt lyxa till det så är det ju Stripax med inbyggd ändhyls-tång som gäller. Fast lite overkill för hemmapulare...
