Är det ok att avsluta kulon där taklampan ska hänga med en sockerbit, eller MÅSTE det till ngt mer avancerat takuttag? Ett sånt passar inte riktigt in i den spartanska stilen i vårt fritidshus.

Jag vet inte om man måste ha något "avancerat takuttag" (det lämnar jag åt de behöriga att svara på), men det är i vilket fall som helst snyggare med ett utanpåliggande lamputtag än ledare som bara hänger från taket.

//Patrik

Du kan ju ansluta de flesta armaturer fast ansluten. Då behövs inget uttag.

OK eller inte kan man ju diskutera men det är ju inte precis ovanligt att taklampor är anslutna med sockerbit, även i relativt nya hus och lägenheter.

Skulle inte rekommendera att ansluta en kulo så. Det finns risk att någon av trådarna går av efter ett antal lampbyten.

Och ska du ansluta utan lamputtag så använd INTE "sockerbitar" dom blir mycket ofta glappa efter en tid, använd Wago 222 lätta att koppla och hur säkert som helst

Mikael_L
Kurtivan skrev:
Är det ok att avsluta kulon där taklampan ska hänga med en sockerbit, eller MÅSTE det till ngt mer avancerat takuttag? Ett sånt passar inte riktigt in i den spartanska stilen i vårt fritidshus.
Jag kan inte se varför inte en sådan här är spartansk nog ....:confused:
37602-3.jpg

Finns att köpa nästan överallt för några tior.

Väldigt många taklampor man köper idag på t.ex. Ikea, är ju avsedda för fast montering, dvs inget uttag för plats..

Riktigt gamla taklampor rymmer inte ngt uttag heller. Jag tänkte att man skulle kunna avsluta med en sockerbit, en sådan där med hål mellan där kablarna skruvas fast, då skruvar man sockerbiten i taket och det blir ingen fara för att ledning går av.

SKIT I "sockerbitar" dom är rätt dåliga, använd WAGO 222 där kan man ansluta vilken typ av tråd som helst, utan att det är någon risk att man "skruvarsönder" kardelarna eller att det så småningom blir glapp.

Tack för det tipset. Hade ingen aning om att det fanns sådana grejor! Nu har jag googlat och sett hur de ser ut. Sockerbitar, det är ju så sextital!

Wago 222 finns att köpa på Clas Ohlson om man inte har tillgång till någon elgrossist.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.