Hej Lisa (fritzki), välkommen hit till forumet.
Har läst många trådar här på forumet vad gäller eldragning. Visst vet vi (borde veta) att det mesta måste utföras av behörig elektriker, men själv känner jag nog att vi kan lägga det snacket åt sidan i många fall. Vi vet vilka trådar DEN diskussionen hör hemma i. Eftersom du verkar vara ny här rekomenderar jag dig att läsa det.

Det jag känner rent spontant i detta fall är hur trådskaparen känner för att utföra ett jobb som visserligen borde vara fullt genomförbart, men som kommer att damma nåt fruktansvärt. Är det bara så att ett uttag verkar vara för utstickande, går det isf att flytta det lite för att få möblemanget att stämma in bättre? Detta kanske ska vara det första att överväga.

Jisses

Och huvudfrågan då...ja, det går att fälla in elen i väggarna.
Men det skräpar och dammar något otroligt, betong-puts-tegeldamm precis överallt efteråt, inne i skåp osv. Dessutom blir det kostsamt, elektriker fräser bara in och lägger dit rör, dom varken putsar igen väggen eller målar/tapetserar så där blir det en eller ett par hantverkare till. Sedan att bli av med dammet då...
Känns lite mycket väsen för lite ull, men det kan ni ju bara avgöra själva. Ett alternativ är ju att låta en elektriker göra om den utanpåliggande installationen så att den bättre passar er.

Då har jag rensat upp lite i tråden, tagit bort diverse spydliga inlägg och svaren på dem.

Men..
Varför inte bara bila hål för utagen och låta ledningarna ligga kvar på väggen?

Alternativt, lägga ledningarna i ändamålsenliga socklar och sedan sätta väggutagen ca 10cm ovanför sockeln.. Då behöver man ju bara bila hål för elutaget och den lilla biten där sladden går i väggen.. Om jag minns rätt så är det helt OK att lägga sladden i väggen när det bara handlar om någon decimeter.

Grymt nyfiken på hur hålen för elutagen bör vara utförda på bästa vis dock, skall gå på det här själv straxt :)

Nu har vi utfört jobbet så jag tänkte berätta hur vi gjorde om andra har samma tankar.

Eftersom det var lätt att göra hål i vår vägg så bestämde vi oss för att göra det. Vi köpte en stor borrkrona på bauhaus som vi fäste på en vanlig borr. Det dammade inte alls mycket när vi borrade. I hålet satte vi en enkel apparatdosa. Från hålet ner till golvet borrade vi en kanal med en "vanlig" borr. Vi köpte ett långt plaströr som vi sågade till kortare bitar och som vi tryckte in i kanalen. Genom plaströret drog vi elkabeln upp till hålet. Min pappa har koll på el så han fixade elbiten.

Nu ser det väldigt snyggt ut med de nya eluttagen! :)

Nu är jag onekligen väldigt nyfiken. Du har möjligtvis inte ett kort eller två på resultatet.
Jag har inte riktigt förstått syftet.

//erik

Sågade ni upp VP-röret i delar? Hehe.. jaha? Låter knasigt..

normalt brukar man ju bocka röret så det passar in...
eller gjorde ni "öppna" skarvar inne i väggen av röret utan skarvmuffar?
dvs att kabeln syns i rörskarvarna innan ni byggde igen väggen eller hur menar du?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.