3 298 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Ny grupp i samma vp-rör
Sida 1 av 2
Jag hade tänkt skaffa diskmaskin och kom på att gruppen i köket kommer bli lite överbelastad när den är igång, då denna grupp även delas med ett annat rum (den delas på vägen från centralen som ett Y).
Delningen ligger efter ca 2.5m av vp-rör från centralen (ner i golvet och upp på andra sidan golvet.
Det är ett 16mm vp-rör och just nu går det 3st 1.5kvmm ledare där och det är säkrat med 10A.
Nu till frågan... jag har en ledig grupp i centralen, kan jag dra ytterligare ledare i samma vp-rör (totalt 6 ledare alltså, ganska trångt) eller har ni någon annan lösning?
Alternativet att dra 2.5 i röret finns ju, men då måste jag dra om allt längre ut i ledningarna, mkt utanpåliggande, inte så trevligt, vill helst undvika det.
Så alltså, om det går att lyckas få igenom alla ledare, är det då tillåtet?
Obs jag ska inte göra det själv, jag vill bara veta om det går, för nått annat sätt skulle bli väldigt bökigt och fult.
Delningen ligger efter ca 2.5m av vp-rör från centralen (ner i golvet och upp på andra sidan golvet.
Det är ett 16mm vp-rör och just nu går det 3st 1.5kvmm ledare där och det är säkrat med 10A.
Nu till frågan... jag har en ledig grupp i centralen, kan jag dra ytterligare ledare i samma vp-rör (totalt 6 ledare alltså, ganska trångt) eller har ni någon annan lösning?
Alternativet att dra 2.5 i röret finns ju, men då måste jag dra om allt längre ut i ledningarna, mkt utanpåliggande, inte så trevligt, vill helst undvika det.
Så alltså, om det går att lyckas få igenom alla ledare, är det då tillåtet?
Obs jag ska inte göra det själv, jag vill bara veta om det går, för nått annat sätt skulle bli väldigt bökigt och fult.
Jag är inte elektriker men som jag förstått är det normalt sett inte tillåtet att blanda flera grupper i samma rör eller dosa. För att få göra det krävs det särskilda åtgärder, någon här har nämnt trepoliga dvärgbrytare, men det krävs säkert mer än så.
Jag har inte trefas tyvärr, annars hade det väl varit en idé.elmont skrev:
Jag har hittat på ett ledigt vp-rör, men det verkar blockerat, kanske borttaget vid renovering, dessutom ligger det på helt fel ställe så det skulle kräva nästan lika mycket ingrepp som att dra helt nytt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Alternativet att klamra utanpåliggande finns ju alltid, fast det blir ju inte lika snyggt.
//Patrik
//Patrik
Rätt men tvärt om. Det du beskriver gäller blanda olika laster på samma trefasgrupp.Maxwells_Demon skrev:
Blanda frera grupper i samma rör/kanalisation är tillåtet men bör undvikas. Beaktas skall också reglerna för samförläggning som kan innebära att att man måste säkra ned grupperna.
Redigerat:
Det låter ju bra, men kan jag ha 6st 1.5 ledare i ett 16mm vp-rör? Det är frågan som återstår.pefo skrev:
Varje grupp skulle vara säkrad för 10A i så fall.
Skulle jag bara ha 6 + 6A så blir hela omläggningen ganska meningslös.
Ditt problem är att du bara har en fas varför temperaturhöjningen vid max last kommer att bli stor eftersom den totala strömmen kan bli upp till 20A vid 2x10A avsäkring. En omräkningsfaktor på 0,5 är trolig vilket gör att max blir 6A per grupp med 1,5mm². Hade du haft tillgång till två olika faser så hade du inte haft det problemet.
Det lät ju inge vidare, då blir det nog att försöka med någon kreativ dragning från det andra röret jag hittade.pefo skrev:Ditt problem är att du bara har en fas varför temperaturhöjningen vid max last kommer att bli stor eftersom den totala strömmen kan bli upp till 20A vid 2x10A avsäkring. En omräkningsfaktor på 0,5 är trolig vilket gör att max blir 6A per grupp med 1,5mm². Hade du haft tillgång till två olika faser så hade du inte haft det problemet.
Jag lyckades få ur proppen med skräp som satt i röret äntligen så det kanske går att få till något vettigt därifrån.
Man får väl göra det bästa av situationen
Det är ju bättre än ingenting iofs.sa3afc skrev:
Det är väldigt mycket som sitter på den här gruppen, det är 11 uttag om man räknar med lampor, varav ungefär hälften är dubbla vägguttag, resterande 3 grupper av samma slag har nästan ingenting på sig i jämförelse, och jag använder dem väldigt lite, så jag vill gärna råda bot på den här obalansen även utan diskmaskin.
Märkligt nog har jag aldrig dragit säkringen på den här gruppen, men drar man igång kaffebryggare och dammsugare samtidigt eller liknande så borde den ryka, sen lägger man på kylskåp, micro, förstärkare, dator på det och det blir ganska mycket på en och samma grupp.
Det är inte så lätt att räkna ut, den går i ett y, men jag skulle uppskatta att det är ca 6m åt ena hållet och 9m åt andra hållet, svårt att säga exakt då jag inte vet 100% säkert hur vissa rör är dragna.pefo skrev:
Vissa delar ligger det FK i och bakom golvlister helt utan rör, lös FK genom väggar och liknande, blandat jordat och ojordat i köket också, det är lite blandad kompott.
Hej.
Vet inte om jag har förståt det hela rätt men det kommer bara bli en del från centralen som kommer att få ta hela belastningen? Om du nu skulle säkra upp till 16, vet ifs inte om du kan det det beror på vad huvudsäkringarna är på för att bibehålla selektiviteten och istället drar 2,5mm FK till första kopplingsdosan. Då blir det den som tar hela belastningen och sedan har du 1,5mm till resp. rum. Det är inte en helt igenom rätt lösningen men den skulle kunna fungera. Den lösningen ger mer luft åt ledarna i första VP röret vilket gör att varmgång inte borde uppstå.
Vet inte om jag har förståt det hela rätt men det kommer bara bli en del från centralen som kommer att få ta hela belastningen? Om du nu skulle säkra upp till 16, vet ifs inte om du kan det det beror på vad huvudsäkringarna är på för att bibehålla selektiviteten och istället drar 2,5mm FK till första kopplingsdosan. Då blir det den som tar hela belastningen och sedan har du 1,5mm till resp. rum. Det är inte en helt igenom rätt lösningen men den skulle kunna fungera. Den lösningen ger mer luft åt ledarna i första VP röret vilket gör att varmgång inte borde uppstå.