pethak skrev:
Hej.

Vet inte om jag har förståt det hela rätt men det kommer bara bli en del från centralen som kommer att få ta hela belastningen? Om du nu skulle säkra upp till 16, vet ifs inte om du kan det det beror på vad huvudsäkringarna är på för att bibehålla selektiviteten och istället drar 2,5mm FK till första kopplingsdosan. Då blir det den som tar hela belastningen och sedan har du 1,5mm till resp. rum. Det är inte en helt igenom rätt lösningen men den skulle kunna fungera. Den lösningen ger mer luft åt ledarna i första VP röret vilket gör att varmgång inte borde uppstå.
Precis det är en ledning fram till delningen. (3 menar jag)
Att dela som du föreslog tänkte jag på först, men det kan ju aldrig vara tillåtet att ha något annat än 2.5mm hela vägen, annars kan man ju dra igång 16A i ena änden på 1.5mm ledare utan att säkringen går, och det låter ju inge vidare alls.

Det är det nog inte, jag har inte i huvudet vad det nominella strömvärdet är på en 1.0mm FK. tänkte bara att det var en provisorisk lösning. Det är ju inte så man ska bygga. Annars kan du ju sätta en under central vid kopplingsdosan för att säkra av därifrån.

SBeaver skrev:
Vissa delar ligger det FK i och bakom golvlister helt utan rör, lös FK genom väggar och liknande, blandat jordat och ojordat i köket också, det är lite blandad kompott.
Tycker att det låter som läge för upprensning i träsket! :eek: Låter inte bra det där...

pethak skrev:
Om du nu skulle säkra upp till 16, vet ifs inte om du kan det det beror på vad huvudsäkringarna är på för att bibehålla selektiviteten och istället drar 2,5mm FK till första kopplingsdosan. Då blir det den som tar hela belastningen och sedan har du 1,5mm till resp. rum. Det är inte en helt igenom rätt lösningen men den skulle kunna fungera. Den lösningen ger mer luft åt ledarna i första VP röret vilket gör att varmgång inte borde uppstå.
Hallå där! Tokerier, då du helt plötsligt har 1,5mm² säkrad med 16A! :mad:

SBeaver skrev:
Vissa delar ligger det FK i och bakom golvlister helt utan rör, lös FK genom väggar och liknande, blandat jordat och ojordat i köket också, det är lite blandad kompott.
Det där verkar som en typisk tattarinstallation, ta dit nån som kan rensa i träsket.

Mikael_L
pethak skrev:
Hej.

Vet inte om jag har förståt det hela rätt men det kommer bara bli en del från centralen som kommer att få ta hela belastningen? Om du nu skulle säkra upp till 16, vet ifs inte om du kan det det beror på vad huvudsäkringarna är på för att bibehålla selektiviteten och istället drar 2,5mm FK till första kopplingsdosan. Då blir det den som tar hela belastningen och sedan har du 1,5mm till resp. rum. Det är inte en helt igenom rätt lösningen men den skulle kunna fungera. Den lösningen ger mer luft åt ledarna i första VP röret vilket gör att varmgång inte borde uppstå.
SKÄRPNING.
Man får inte gå ner i area helt plötsligt !.
Eller egentligen är det så här, avsäkringen måste vara avpassad efter "sämsta delen", dvs det blir 10A om man gör som du föreslår, dvs ingen skillnad förutom aningens lägre spänningsfall.

pefo skrev:
Rätt men tvärt om. Det du beskriver gäller blanda olika laster på samma trefasgrupp. ;)

Blanda frera grupper i samma rör/kanalisation är tillåtet men bör undvikas. Beaktas skall också reglerna för samförläggning som kan innebära att att man måste säkra ned grupperna.
Hej

En följdfråga!

Jag behöver "hjälpkopplingsdosor" till samtliga grupper på vägen till centralen från köket då det är ett par böjar "för mycket" och ca 15 meter till centralen.

Kan jag använda en "hjälpkopplingsdosa" till flera grupper??
Om behöver dessa markeras på något sätt??

Om nej vad använder man annars.
Det verkar onödigt att använda en dosa med 6-8 ingångar/utångar när man bara behöver 2.

Said

Varför ska du koppla i dosan? Dra i kablar som räcker hela vägen och använd 'kopplingsdosan' som hjälpdragdosa.

pefo skrev:
Varför ska du koppla i dosan? Dra i kablar som räcker hela vägen och använd 'kopplingsdosan' som hjälpdragdosa.
Hej igen

Jo det var det jag tänkte fast formulerade mig fel, men får man samla flera grupper i en hjälpdragdosa???

Said

Använd apparatdosor och en dosa för varje grupp.

saidlasf skrev:
Hej igen

Jo det var det jag tänkte fast formulerade mig fel, men får man samla flera grupper i en hjälpdragdosa???

Said

Nej.

Samla ihop från nedströms. Uppströms ut genom samma rör mot centralen. Inga spagettilösningar.

OBS: detta är en nödlösning och inget som man normalt gör.

Hej

Tusen tack för hjälpen!

Said

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.