3 298 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Ny grupp i samma vp-rör
Precis det är en ledning fram till delningen. (3 menar jag)pethak skrev:Hej.
Vet inte om jag har förståt det hela rätt men det kommer bara bli en del från centralen som kommer att få ta hela belastningen? Om du nu skulle säkra upp till 16, vet ifs inte om du kan det det beror på vad huvudsäkringarna är på för att bibehålla selektiviteten och istället drar 2,5mm FK till första kopplingsdosan. Då blir det den som tar hela belastningen och sedan har du 1,5mm till resp. rum. Det är inte en helt igenom rätt lösningen men den skulle kunna fungera. Den lösningen ger mer luft åt ledarna i första VP röret vilket gör att varmgång inte borde uppstå.
Att dela som du föreslog tänkte jag på först, men det kan ju aldrig vara tillåtet att ha något annat än 2.5mm hela vägen, annars kan man ju dra igång 16A i ena änden på 1.5mm ledare utan att säkringen går, och det låter ju inge vidare alls.
Det är det nog inte, jag har inte i huvudet vad det nominella strömvärdet är på en 1.0mm FK. tänkte bara att det var en provisorisk lösning. Det är ju inte så man ska bygga. Annars kan du ju sätta en under central vid kopplingsdosan för att säkra av därifrån.
Hallå där! Tokerier, då du helt plötsligt har 1,5mm² säkrad med 16A!pethak skrev:Om du nu skulle säkra upp till 16, vet ifs inte om du kan det det beror på vad huvudsäkringarna är på för att bibehålla selektiviteten och istället drar 2,5mm FK till första kopplingsdosan. Då blir det den som tar hela belastningen och sedan har du 1,5mm till resp. rum. Det är inte en helt igenom rätt lösningen men den skulle kunna fungera. Den lösningen ger mer luft åt ledarna i första VP röret vilket gör att varmgång inte borde uppstå.
SKÄRPNING.pethak skrev:Hej.
Vet inte om jag har förståt det hela rätt men det kommer bara bli en del från centralen som kommer att få ta hela belastningen? Om du nu skulle säkra upp till 16, vet ifs inte om du kan det det beror på vad huvudsäkringarna är på för att bibehålla selektiviteten och istället drar 2,5mm FK till första kopplingsdosan. Då blir det den som tar hela belastningen och sedan har du 1,5mm till resp. rum. Det är inte en helt igenom rätt lösningen men den skulle kunna fungera. Den lösningen ger mer luft åt ledarna i första VP röret vilket gör att varmgång inte borde uppstå.
Man får inte gå ner i area helt plötsligt !.
Eller egentligen är det så här, avsäkringen måste vara avpassad efter "sämsta delen", dvs det blir 10A om man gör som du föreslår, dvs ingen skillnad förutom aningens lägre spänningsfall.
Hejpefo skrev:
En följdfråga!
Jag behöver "hjälpkopplingsdosor" till samtliga grupper på vägen till centralen från köket då det är ett par böjar "för mycket" och ca 15 meter till centralen.
Kan jag använda en "hjälpkopplingsdosa" till flera grupper??
Om behöver dessa markeras på något sätt??
Om nej vad använder man annars.
Det verkar onödigt att använda en dosa med 6-8 ingångar/utångar när man bara behöver 2.
Said
Klicka här för att svara