Nyckelmossen skrev:
Klippte lite:o
Men vad menar du med att samtliga uttag och lampor slocknar?
Inte samtliga i hela huset, men om en trefasgrupp har använts uppdelad för all belysning och alla uttag på övervåningen så slocknar ju alla dessa om den trepoliga säkringen för denna trefasgrupp löser ut. Hade det varit tre "vanliga" enfasgrupper så hade bara den gruppen där felet finns slocknat. Det innebär ju också att man bryter strömmen till både belysning och samtliga uttag för övervåningen i detta fallet när man bryter på automatsäkringen, vilket leder till att man kanske måste dra upp en skarvsladd från nedervåningen om man ska göra någon reparation eller dito uppe där man behöver tillgång till uttag.

Nyckelmossen skrev:
Klippte lite:o
Men vad menar du med att samtliga uttag och lampor slocknar?
Om ovanvåningens samtliga laster är fördelade på en 3-fasgrupp så slocknar hela ovanvåningen då säkringen löser. Vid uppdelning av 3-fasgrupp till 1-faslaster ska/bör man sätta en 3-polig dvärg.

EDIT: Långsam ;)

Redigerat:
Bloink skrev:
Vid uppdelning av 3-fasgrupp till 1-faslaster ska/bör man sätta en 3-polig dvärg.
Det gäller väl bara om man har någon 3-fasapparat ansluten till samma grupp som sepatata 1-fas laster. Jag har då tex aldrig sett en elektriker som monterat 3-polig dvärg till spis eller ugn och häll.

Vet inte om det är krav eller ej, men det verkar dumt att inte ha brytning på alla tre faserna, då du annars har kvar ström i samma kanalisation (fram till kopplingsdosan där uppdelningen sker) även om du har brutit en av faserna.

Och jo, alla trefasgrupper i vårt hus har 3-poliga brytare.

Man kontrollmäter innan, kortsluter, sedan jobbar man i en dosa ... eller?

Du behöver ej ha 3polig säkring.

nsiak skrev:
Det gäller väl bara om man har någon 3-fasapparat ansluten till samma grupp som sepatata 1-fas laster. Jag har då tex aldrig sett en elektriker som monterat 3-polig dvärg till spis eller ugn och häll.
Stämmer att man endast är krav på 3-polig brytning vid uppdelning till flerfas- kombinerat med 1-faslaster. Men personligen tycker jag att man även bör ha det vid uppdelning till 1-faslaster.

Men dom flesta anläggningar idag har JFB och det är tillräckligt som allpolig brytning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.