Min elektriker säger att jag måste installera "tvättmaskinsbrytare" till tork- och tvättmaskinen.

Är det verkligen nödvändigt och vad skall den användas till?

Dom är ju snordyra, räcker det inte med att stänga av tork- och tvättmaskin via proppskåpet då vi far bort??

Mvh, Östen

Är en bra ide och en god vana att bryta bort maskinerna när dom inte används.
Finns snordyra och inte fullt så snordyra varianter.
(Här är fö snor billigt just nu, är görförkyld...;) )

Ett alternativ är att sätta vägguttag. Står maskinerna i badrummet så behövs en JFB också om man vill ha vägguttag.

Tänk vad det skiljer mellan olika elektriker. Vår elektriker sa precis tvärt om.
Det behövs ingen brytare, skulle det finnas behov att bryta bort strömen vid en eventuell reparation så är inte säkringen långt borta.
Så våra maskiner TT och TM är fast anslutna utan brytare.

Hoppa brytare, en fast installation är helt OK. Problemet, om det nu är ett sådant är när du ska byta maskin, då får du ringa elektrikern igen. Många vitvaruaffärer bjuder ibland på installationen så det är inte så farligt som det låter.

Kjell G

Men... Koppla maskinerna på ett uttag så är problemet löst. Alla nya maskiner kommer väl med stickpropp, det finns väl ingen anledning att göra en fast installation eller?

Uttag är enklast för alla parter. Är det i badrum så måste ni sätta JFB men har ni inte redan det så blir det bara bättre att komplettera med det.

Sämre kontakt med ett vägguttag...

Du behöver ej brytare om du har gängsäkring alt. automatsäkring som är godkänd som frånskiljare. Däremot är det ju inte helt fel med en brytare för TM/TT.. finns ju billigare brytare än "tvättmaskinsbrytare". En vanlig 2pol vridbrytare (eljo) kostar ca hälften.

Rrrrr skrev:
Du behöver ej brytare om du har gängsäkring alt. automatsäkring som är godkänd som frånskiljare. Däremot är det ju inte helt fel med en brytare för TM/TT.. finns ju billigare brytare än "tvättmaskinsbrytare". En vanlig 2pol vridbrytare (eljo) kostar ca hälften.
Hänglås till huvudbrytaren funkar bra oxo. Köp en ficklampa samtidigt. :)

Tack!

Nu har jag bra på fötterna, känns skönt att kunna slå el:isen på fingrarna ;).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.