12 007 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Måste jag ha tvättmaskinsbrytare?
Min elektriker säger att jag måste installera "tvättmaskinsbrytare" till tork- och tvättmaskinen.
Är det verkligen nödvändigt och vad skall den användas till?
Dom är ju snordyra, räcker det inte med att stänga av tork- och tvättmaskin via proppskåpet då vi far bort??
Mvh, Östen
Är det verkligen nödvändigt och vad skall den användas till?
Dom är ju snordyra, räcker det inte med att stänga av tork- och tvättmaskin via proppskåpet då vi far bort??
Mvh, Östen
Är en bra ide och en god vana att bryta bort maskinerna när dom inte används.
Finns snordyra och inte fullt så snordyra varianter.
(Här är fö snor billigt just nu, är görförkyld...
)
Finns snordyra och inte fullt så snordyra varianter.
(Här är fö snor billigt just nu, är görförkyld...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ett alternativ är att sätta vägguttag. Står maskinerna i badrummet så behövs en JFB också om man vill ha vägguttag.
Tänk vad det skiljer mellan olika elektriker. Vår elektriker sa precis tvärt om.
Det behövs ingen brytare, skulle det finnas behov att bryta bort strömen vid en eventuell reparation så är inte säkringen långt borta.
Så våra maskiner TT och TM är fast anslutna utan brytare.
Det behövs ingen brytare, skulle det finnas behov att bryta bort strömen vid en eventuell reparation så är inte säkringen långt borta.
Så våra maskiner TT och TM är fast anslutna utan brytare.
Hoppa brytare, en fast installation är helt OK. Problemet, om det nu är ett sådant är när du ska byta maskin, då får du ringa elektrikern igen. Många vitvaruaffärer bjuder ibland på installationen så det är inte så farligt som det låter.
Kjell G
Kjell G
Sämre kontakt med ett vägguttag...
Du behöver ej brytare om du har gängsäkring alt. automatsäkring som är godkänd som frånskiljare. Däremot är det ju inte helt fel med en brytare för TM/TT.. finns ju billigare brytare än "tvättmaskinsbrytare". En vanlig 2pol vridbrytare (eljo) kostar ca hälften.
Hänglås till huvudbrytaren funkar bra oxo. Köp en ficklampa samtidigt.Rrrrr skrev:
Klicka här för att svara