Börjar med att säga att jag inte ska utföra detta själv, så behöver inga svar om att man ska vara behörig elektriker osv. Är bara lite nyfiken över visa saker.

1. Hur många vägguttag kan man koppla i rad från en säkring? Där det används stereo, tv och lite lampor?. inget större.

2. När det gäller kopplingsdosor, Finns det några regler på hur många trådar man får sammankoppla i en dosa. EX är det problem att koppla ihop 5 nollor eller nått annat?
MVH FREDDE

1: Hur många som helst, men svensk standard säger max 10 per grupp, med dina belastningar du nämner är det inga problem.
2: Nej, det ska inte vara några problem att få plats bara. Det finns olika stora dosor, tex. har Eljo VP2 som är lite djupare och rymmer mer. En std takdosa är det inte ovanligt att man kopplar 4 VU ifrån (5 nollor, fastrådar & jord). Med lite planering brukar det lösa sig...

Jag kopplade nyss en vanlig standard kopplingsdosa (infälld) där det var 10st nollor + 10st jordar + kanske 6faser + antal tändtrådar osv.. Man kunde hålla sig för skratt, men de gick tillslut.

Rrrrr skrev:
Jag kopplade nyss en vanlig standard kopplingsdosa (infälld) där det var 10st nollor + 10st jordar + kanske 6faser + antal tändtrådar osv.. Man kunde hålla sig för skratt, men de gick tillslut.
Kul att ev. rota i den i framtiden!

//Patrik

Det går att få in en hel del i utanpåliggande dosor också, med lite planering :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.