Hej
Tänker skaffa ett bubbelbad men ville kolla lite först med er, har ringt till olika el firmor men man har inte tid nu, jag har i badrumen två stycken eluttag en till TM och till TT, med separata säkringar på 10A var i elcentralen och inte i samma grupp, ¨jag vill inte att man ska dra nya ledningar uttanpåligande (inte fynt) så min fråga är: kan elektriker dra nya ledningar till bubbel som är på 16A i någon av dessa rör till TM eller TT som redan finns?
För mig är det viktig att veta först annas köper jag ingen bubbel då.
Tacksam för svaret

Ja, om man gör en gemensam 2 eller 3-fasgrupp för TM/TT i ett rör och nyttjar det andra röret till bubblet. Förutsättningar är ju att båda grupperna föregås av JFB förstås.

Tackar för snabb svar, men "2 eller 3-fasgrupp..."hur tolkas detta?

Troll?????

va bra, så elektriker kan flytta över tex. TT till TM rör och använda denna till bubbel, om det stämmer så köper jag

Det är när man lägger 1-fasbelastningar på en grupp som innehåller mer än en fas, detta just för att göra det lite smidigare för sig, detta förfarande är omgärdat med lite mer regler än för en "normal" grupp och är de flesta elektriker känner till detta, så du behöver nog inte oroa dig.

victor713 skrev:
va bra, så elektriker kan flytta över tex. TT till TM rör och använda denna till bubbel, om det stämmer så köper jag
Ja, borde inte vara några problem, men för säkerhets skull så kontakta någon först, så att du vet att du får jobbet gjort.

å förutsatt att det går att dra i nya grövre trådar...

ok då vet jag tackar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.