Jahopp, så får jag ställa en fråga, eftersom står inför ett vägval.

Inreder min övervåning på min 1½-plans villa. Kommit så pass långt att doser sätts och eldragning ska påbörjas.
Ytan är 68 m2 fördelat på två barn/tonårsrum, liten hall och allrum. Samt toalett med dusch.

Övervåningen kommer även ha diverse datorer, tv mm mm. Övervåningen kommer även uppvärmas med elradiatorer.

En liten "bom" har gjorts, så är ett vp rör för lite pga telefonuppgången missades...

Dvs har bara tre 16 vp rör från proppskåpet, som skulle ha innehållt två 10 A grupper och en trefas till elementen. Nu får en slopas till förmån för telekabel.

Nu får jag använda ett till telefon, ett till en 10A och en till trefas. Vilket är ett förslag från eletriken, att det nog räcker...

Så till frågeställningen:
Bör man lägga ner arbete (vilket blir lite pyssel) på att få upp ett extra VP rör och få det antal som det var tänkt från början, eller kommer en 10A räcka för att klara hela övervåningen med apparater och belysning?

Tacksam för råd

Jag hade satsat på ett rör till, trots pysslet. Gör du det inte nu, då får du göra det senare, när du märker att elen är för klent tilltagen.

Lägg dit ett rör till, ett tips är att telefon är enklare att trixa till...

Skaffa en trådlös telefon istället.

Jag är ingen expert men:
Har du inte möjlighet att sätta en undercentral på övervåningen. Då använder du det ena röret till att mata den och sen delar du upp det på 2(eller fler) grupper sen.
I framtiden kanske man vill ha golvvärme på toa, eller vad som helst - något som drar lite mer. På en grupp kan du väl max ta ut 2200W.
Att bara ha en grupp till hela övervåningen känns inte framtids säkrat.

/Funkis

Skaffa trådlösa telefoner

Mata övervåningen med 3-fasgrupp kan vara ett alternativ om du känner att du absolut måste ha mer kräm, men det luktar nödlösning och kräver lite mer av den som ska göra jobbet. Undercentral är nog bättre, men kräver en större arbetsinsats.

elmont skrev:
Skaffa trådlösa telefoner

Japp och släng TV´n

Jag hatar att dra telefon och antenn....

Djävla mupp jobb, verkar som att ingenting i branchen är utveklat för antenn...

Tackar hemskt för feedbacken.

Det blir att pyssla dit ett VP rör till, massa jobb. Men är nog värt det i längden.

Rör 1: 3faser Värme
Rör 2: 3faser belysning/uttag
Rör 3: tele/data

Varför skulle inte detta räcka?

Rrrrr skrev:
Rör 1: 3faser Värme
Rör 2: 3faser belysning/uttag
Rör 3: tele/data

Varför skulle inte detta räcka?

Rör 2 möjligt?
Hur? (ett rör, en grupp är det väl)

Ska påbörja i helgen dragning av nytt VP rör annars. (nya skinande långa borr införskaffade:D)

Detta för elektrikern kommer dyka upp slutet av nästa vecka.

Så Alt, hur förklara.

Vill inte stå med byxorna nere att man inte har gjort något ännu...

Badger skrev:
Rör 2 möjligt?
Hur? (ett rör, en grupp är det väl)

Ska påbörja i helgen dragning av nytt VP rör annars. (nya skinande långa borr införskaffade:D)
Ja nästan, men inte relevant här. Du får t ex ansluta enfaslaster till en trefasgrupp bara ett antal villkor är uppfyllda (bla vad gäller märkning exv. frasen "trefasig matning enfasanslutna laster" på centralen är en hint). Jag kan dem inte i detalj, men det har diskuterats många gånger här på forumet så om du söker lite så hittar du det nog.

Snyggare är kanske som sagt att dra en trefasgrupp till en liten undercentral (behöver inte vara stor, eller snarare, ingen idé att göra den för stor), men då får du ett ställe till i huset där en säkring kan gå vilket kan (eller inte) vara ett problem beroende på vem som bor där.

Vet inte om det ansågs mer ok förr, men nästan ALLA grupper i mina förädrars hus utgår från centralen som 3-fas grupp.
Nästan till varje rör i centralen går det 3 faser + PE + N som sedan förgrenar sig till olika rum.

Detta är ett "färdigt hus" som bara pusslas ihop på plats, så rör drogs i fabrik och trådar matades förmodligen i sedan när huset var uppställt. Kommer inte ihåg vad märket är på huset, men det är då inget påhitt av någon lokal elektriker.

Huset är byggt 1983.

Det är väl helt ok att dra en trefasmatning, man får ju tänka efter lite dock så man inte snedbelastar för mycket. Är ju exempelvis en dålig idé att koppla två 1000w radiatorer på en av grupperna och en lågenergilampa på en annan.

Vet inte om någon kan fylla på med reglerna, men vad jag vet så måste det A) vara tydligt märkt och B) uppdelningen till enfasgrupper måste ske i en kopplingsdosa.

Så, Badger, det man gör är att man helt enkelt drar en 3-fas från centralen upp genom ett av dina rör till en lämpligt placerad kopplingsdosa på övervåningen och härifrån går du vidare med helt vanliga enfasdragningar, där varje grupp får en av faserna samt de gemensamma PE- och N-ledarna. Hokus Pokus så har du fått tre grupper genom ett rör. Nackdelen är naturligtvis selektiviteten; bryter automatsäkringen så slocknar ju samtliga uttag och lampor.

BobbyEwing skrev:
Nackdelen är naturligtvis selektiviteten; bryter automatsäkringen så slocknar ju samtliga uttag och lampor.
Klippte lite:o
Men vad menar du med att samtliga uttag och lampor slocknar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.