18 482 läst ·
35 svar
18k läst
35 svar
Lysrörsval till garage/verkstad
Sida 1 av 3
Dethar säkert avhandlats en del i ämnet redan, men jag tar mig modet att dra igång en ny tråd.
Det är inte direkt någon brådska för mig, armaturer (2x36W) är redan inhandlade för rätt länge sedan, och dom kommer säkert inte monteras upp förrns nån gång till våren.
Men efter lite uppenbarelse över färgtemperatur och RA-tal ifrån den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/el/102114-slut-med-goedlampor.html
så har jag startat funderingar och efterforskningar över vilka rör som är de de rätta för mig.
Vad för färgtemp är lämpligt i denna sorts lokal? Jag inbillar mig att t.ex. 4000K passar ganska bra. Glödljus eller varmvit (2700K eller 3000K) ger inte samma goda färgåtergivning och inte samma energikick att utföra stordåd med, som att gå lite mer mot dagsljushållet ...
Tänker jag rätt?
Sen kan man väl fundera över hur högt ra som behövs, mer än 80-90 uppfattar jag som bortkastat, men ett 540-rör, ra= 50-60 och 4000K? blir det obehagligt och dåligt ljus?
Men det är kanske svårmotiverat att inte använda fullfärgsrör, annat än av prisskäl...
Jag har också glidit runt lite i några butiker och kollat lite i kataloger:
Osram får jag för 49:-/st på CO och Jula. Och då kan jag välja på 827 och 840.
Swedol har Philips för 37:50, men då endast 830.
Swedol har även något tyskt, var det sylvana tro?, för 22:50, men då är det enkelfärg, med ra=50-60, finns i varm och kallvitt, så jag tror det var 530 och 540, men kan minnas fel.
Biltema ger inte mycket info om sina rör, bara att dom är kall eller varmvita, kostar 30:- /st.
Jag misstänker att dom har lågt raindex...
Jula har också sina anslutrör för 19:-/st. I katalogen står det endast 4000K. Men tittar man på 18W-rören i butiken står det faktiskt 830 på dom. 36W rören var slut på hyllan, men av hyllkantsetiketten har jag anledning att tro att det är 827.
Det var ju oväntat högt ra-index på billiga anslut-rör ...
OK, har ni nu några råd eller andra funderingar som jag kan del av?
Det är inte direkt någon brådska för mig, armaturer (2x36W) är redan inhandlade för rätt länge sedan, och dom kommer säkert inte monteras upp förrns nån gång till våren.
Men efter lite uppenbarelse över färgtemperatur och RA-tal ifrån den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/el/102114-slut-med-goedlampor.html
så har jag startat funderingar och efterforskningar över vilka rör som är de de rätta för mig.
Vad för färgtemp är lämpligt i denna sorts lokal? Jag inbillar mig att t.ex. 4000K passar ganska bra. Glödljus eller varmvit (2700K eller 3000K) ger inte samma goda färgåtergivning och inte samma energikick att utföra stordåd med, som att gå lite mer mot dagsljushållet ...
Tänker jag rätt?
Sen kan man väl fundera över hur högt ra som behövs, mer än 80-90 uppfattar jag som bortkastat, men ett 540-rör, ra= 50-60 och 4000K? blir det obehagligt och dåligt ljus?
Men det är kanske svårmotiverat att inte använda fullfärgsrör, annat än av prisskäl...
Jag har också glidit runt lite i några butiker och kollat lite i kataloger:
Osram får jag för 49:-/st på CO och Jula. Och då kan jag välja på 827 och 840.
Swedol har Philips för 37:50, men då endast 830.
Swedol har även något tyskt, var det sylvana tro?, för 22:50, men då är det enkelfärg, med ra=50-60, finns i varm och kallvitt, så jag tror det var 530 och 540, men kan minnas fel.
Biltema ger inte mycket info om sina rör, bara att dom är kall eller varmvita, kostar 30:- /st.
Jag misstänker att dom har lågt raindex...
Jula har också sina anslutrör för 19:-/st. I katalogen står det endast 4000K. Men tittar man på 18W-rören i butiken står det faktiskt 830 på dom. 36W rören var slut på hyllan, men av hyllkantsetiketten har jag anledning att tro att det är 827.
Det var ju oväntat högt ra-index på billiga anslut-rör ...
OK, har ni nu några råd eller andra funderingar som jag kan del av?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
840-färg helt klart.
840 är det vanligaste på industrigolvet, iaf hos oss. Ger klart neutralaste ljuset.
Tja, dels är det osäkert vilken temperatur jag tänkt mig i garaget, huvudspåret är nog 8-10 grader under vintertid, och en konvektorfläkt för snabb uppvärmning då utrymmet ska användas.Smile.75 skrev:
Dels så visar tabellen i PDF'n att huvuddelen av besparingen är arbetskostnaden för rörbyten. Det kommer jag inte själv räkna som en kostnad, så besparingen blir till sist rätt blygsam.
Räknat på kronorna i min börs då, däremot tjänar naturen och klimatet lite mer på det....
En god majoritet för 4000K än så länge. Är det någon som är av annan åsikt?
Hur illa är det att avvika från fullfärg då?
De billigare rören verkar oftare vara typ 540 istället för 840.
Men man får väl vad man betalar för, även här ...
Hur illa är det att avvika från fullfärg då?
De billigare rören verkar oftare vara typ 540 istället för 840.
Men man får väl vad man betalar för, även här ...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Enkelfärg?, när det finns fullfärg!
840, en del tycker bättre om 830 men inte jag.
Protte
840, en del tycker bättre om 830 men inte jag.
Protte
Vad det gäller ljusekonomi började jag fundera på vad antalet lumen, som dom olika rören ger, har för betydelse i praktiken.
Osram ger 3350 lm.
Inget av lågpris-rören gav över 3000lm. Anslut ger som exempel endast 2650lm.
(jag minns inte exakt vad alla rör hade för lm-spec)
Det betyder att ett "dyrt" Osram ger 10-20% mer ljus.
Om jag räknar lite på t.ex. anslut-rören, så ger 4 armaturer med 8 rör och Osram mer lumen än 5 armaturer med 10 anslut-rör.
Så om jag får lagom ljus med 4 armaturer med Osram-rör så måste jag sätta 5 armaturer med anslut-rör istället. Förutom extra armatur och installationskostnad så kommer rören under sin livslängd (10000 timmar) kosta:
Osram: (8 rör x 49:- + 8x36x10000x1kr/kwh)/1000 = 392:- + 2880:- = 3272 kr
och anslut (10 rör x 19:- + 10x36x10000x1kr/kwh)/1000 = 190:- + 3600:- = 3790 kr
Så på sikt blir det kanske billigare med dyrare rör ...
Osram ger 3350 lm.
Inget av lågpris-rören gav över 3000lm. Anslut ger som exempel endast 2650lm.
(jag minns inte exakt vad alla rör hade för lm-spec)
Det betyder att ett "dyrt" Osram ger 10-20% mer ljus.
Om jag räknar lite på t.ex. anslut-rören, så ger 4 armaturer med 8 rör och Osram mer lumen än 5 armaturer med 10 anslut-rör.
Så om jag får lagom ljus med 4 armaturer med Osram-rör så måste jag sätta 5 armaturer med anslut-rör istället. Förutom extra armatur och installationskostnad så kommer rören under sin livslängd (10000 timmar) kosta:
Osram: (8 rör x 49:- + 8x36x10000x1kr/kwh)/1000 = 392:- + 2880:- = 3272 kr
och anslut (10 rör x 19:- + 10x36x10000x1kr/kwh)/1000 = 190:- + 3600:- = 3790 kr
Så på sikt blir det kanske billigare med dyrare rör ...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kortis kan det inte vara, lysröret har en brinnspänning men den kanske är olinjär, strömmen ökar brant ovanför brinnspänningen. Röret i kombination med reaktorn ger effekten och det är röret som drar i detta fallet 36 W (+reaktorns förlusteffekt).
Protte
Protte
Varför kan det inte vara i stort sett kortis?
Hur funkar en glimtändare och varför.
Koppla i ett lysrör utan reaktor och mät hur lång tid det tar innan säkringen går alternativt kortslut sekundärsidan och mät hur hög ström du får.
Eller byt ut drosseln till ett 58 watts lysrör mot en 18 watts och sätt en 58 watts reaktor på ett 18 lysrör
.
Hur funkar en glimtändare och varför.
Koppla i ett lysrör utan reaktor och mät hur lång tid det tar innan säkringen går alternativt kortslut sekundärsidan och mät hur hög ström du får.
Eller byt ut drosseln till ett 58 watts lysrör mot en 18 watts och sätt en 58 watts reaktor på ett 18 lysrör