1 824 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
3-fasgrupp i badrum till 1-fas tvätt och 1-fas tork
Medlem
· Halland
· 4 566 inlägg
Hej!
Har i mitt badrum en 3-fasgrupp 3x10A med 1.5 kvmm som sitter i en väggdosa. Den har tidigare varit kopplad till en 1-fasig tvättmaskin 10A. Nu vill jag koppla in en 10A 1-fasig torktumlare också. Hur gör man? Är det inte risk för att överbelasta nollan om man lägger totalt 10A på L1 + 10A på L2 = 20A på nollan? även om faserna är tidsmässigt förskjutna?
Enklaste lösningen är kanske att lägga maskinerna på samma fas och bara köra en i taget men det vore trevligt att kunna kör båda samtidigt.
Anders
Har i mitt badrum en 3-fasgrupp 3x10A med 1.5 kvmm som sitter i en väggdosa. Den har tidigare varit kopplad till en 1-fasig tvättmaskin 10A. Nu vill jag koppla in en 10A 1-fasig torktumlare också. Hur gör man? Är det inte risk för att överbelasta nollan om man lägger totalt 10A på L1 + 10A på L2 = 20A på nollan? även om faserna är tidsmässigt förskjutna?
Enklaste lösningen är kanske att lägga maskinerna på samma fas och bara köra en i taget men det vore trevligt att kunna kör båda samtidigt.
Anders
Medlem
· Halland
· 4 566 inlägg
Ok, tackar för hjälpen. Då blir det Tvättmaskin på L1, Torktumlare på L2 och så fast anslutning till en lämplig dosa. Tänkte mig en Biltema IP65 med lös dragavlastare på insidan.
Anders
Anders
Vilken kabel ska användas mellan anslutningsdosan och maskinen?
RKK eller?
RKK eller?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Klicka här för att svara