3 483 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Huvudsäkring A16, A20,A25
Sida 1 av 2
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Vad är skillnaden.....eller rättare sagt vilket är vanligast. Tex i en vanlig villa?
Ursäkta en dum fråga....
Ursäkta en dum fråga....
Villa med elvärme, vanligast 20A. Oljepanna 16A. Värmepump 20A även om en del snålar och får det att gå med 16A. Hoppas för deras skull att kompressorn håller när det är 20 minus!
Har man mycket elprylar igång samtidigt eller stort hus, 25A
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Drar det mer el med 25A tex än med en 20A?
Vi har ett hus på 120 och ett på 70. Då kanske det är bäst med 25A?
Eller skulle man klara sig på 20A. Jordvärme som uppvärmning.
Hur stor är skillnaden?
Vi har ett hus på 120 och ett på 70. Då kanske det är bäst med 25A?
Eller skulle man klara sig på 20A. Jordvärme som uppvärmning.
Hur stor är skillnaden?
Hur menar du nu? Elförbrukningen påverkas ju knappast av säkringarnas storlek. Men det är en högre fast avgift med större säkringar. Men med överföringsavgiften per kwh kan det ibland vara tvärtom.susannepåd skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag passar på att låna tråden för att fråga en sak om huvudsäkringar..
Jag undrar varför det finns olika fasta avgifter på huvudsäkringar.
Jag har en teori om att det beror på att om man har lägre amperetal på säkringarna så förbrukar man mindre och därmed behöver inte elleverantören leverera lika mycket ström och i sin tur inte behöva betala för lika mycket skenbar effekt?
Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar? Jag har även för mig att jag hört att olika avgifter på huvudsäkringar är något gammalt som bara hängt med, fast som nu egentligen är onödigt. Kan jag minnas rätt?
Skulle någon dessutom vilja ge en enkel och bra förklaring till varför det är som det är? En förklaring som man senare kan använda för att förklara för kompisar och ev. för kunder i framtiden.
//Patrik
Jag undrar varför det finns olika fasta avgifter på huvudsäkringar.
Jag har en teori om att det beror på att om man har lägre amperetal på säkringarna så förbrukar man mindre och därmed behöver inte elleverantören leverera lika mycket ström och i sin tur inte behöva betala för lika mycket skenbar effekt?
Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar? Jag har även för mig att jag hört att olika avgifter på huvudsäkringar är något gammalt som bara hängt med, fast som nu egentligen är onödigt. Kan jag minnas rätt?
Skulle någon dessutom vilja ge en enkel och bra förklaring till varför det är som det är? En förklaring som man senare kan använda för att förklara för kompisar och ev. för kunder i framtiden.
//Patrik
Redigerat:
Ju mer ström någon kan ta ut, ju kralligare och dyrare nät krävs.
Njae.. nätet behöver bara klara vad som verkligen tas ut. Om alla tog ut ens en bråkdel av vad som står på huvudsäkrningarna så skulle hela Sverige slockna direkt.
Installerad effekt 35 000 MW
4 miljoner hushåll 16 A x 3 x 230 V = 44 000 MW. Industrin tillkommer.
Installerad effekt 35 000 MW
4 miljoner hushåll 16 A x 3 x 230 V = 44 000 MW. Industrin tillkommer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ni Gutar håller ihop.
Protte
Protte
Redigerat:
Och har man stora huvudsäkringar har man för avsikt att ta ut mer, eller hur?mycke_nu skrev:
Fast jag tror ju inte att det skiljer i dimensionering på nybyggda nät om abbonenterna har 16 eller 25, mest en principsak.
Här vill Vattenfall ha 2275 spänn om året för 16A och 20 öre i överföringsavgift, sedan tar Jämtkraft ha 51,8 öre för stömmen, totalt 1,25 per kWh med div skatter.
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Tack!
Jag har fått svar på min fråga!
Jag har fått svar på min fråga!
230 Volt i ett vägguttag, har du då en 10 A säkring så kan du ta "ut" 2300 W.
2300 W = 2,3 Kw
20 A = 4,6 Kw
Större säkring i "mätarskåpet" så kan du förbruka mer effekt (watt, Kw)
2300 W = 2,3 Kw
20 A = 4,6 Kw
Större säkring i "mätarskåpet" så kan du förbruka mer effekt (watt, Kw)