Hej,
Jag bor i en 50-tals lägenhetoch håller på att göra om i mitt kök. Mina elkunskaper är minst sagt bristfälliga och jag behöver därför lite hjälp. Jag undrar och också om jag får flytta vägguttaget själv.
Uttaget och kabeln som tidigare fanns var en utanpåliggande installation. Tanken är att det nya uttaget också ska vara det, men med nytt vägguttag och ny anslutningskabel. Uttagen i köket är ojordade. Hur många ledare ska den nya kabeln ha? Hur kopplas detta till ett ojordat uttag? Hur många anslutningar finns det som ledarna måste kopplas till? Nu går det 3 kablar i väggen från 2 sockerbitar vidare till det gamla vägguttaget. Bifogar bilder hur det ser ut idag efter jag öppnat täcklocket och skruvat bort väggutaget samt höljet till det.
Jag bor i en 50-tals lägenhetoch håller på att göra om i mitt kök. Mina elkunskaper är minst sagt bristfälliga och jag behöver därför lite hjälp. Jag undrar och också om jag får flytta vägguttaget själv.
Uttaget och kabeln som tidigare fanns var en utanpåliggande installation. Tanken är att det nya uttaget också ska vara det, men med nytt vägguttag och ny anslutningskabel. Uttagen i köket är ojordade. Hur många ledare ska den nya kabeln ha? Hur kopplas detta till ett ojordat uttag? Hur många anslutningar finns det som ledarna måste kopplas till? Nu går det 3 kablar i väggen från 2 sockerbitar vidare till det gamla vägguttaget. Bifogar bilder hur det ser ut idag efter jag öppnat täcklocket och skruvat bort väggutaget samt höljet till det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Som du själv undrar så är detta faktiskt ett behörighetskrävande jobb och eftersom att det verkar som att du inte riktigt vet hur du ska göra så råder jag dig (läs verkligen) att låta en elektriker fixa det. Men om du absolut ska göra det själv så får vi väl hjälpa dig med att besvara dina frågor. ;p
1. Uttaget är jordat. Röd ledare i detta fallet är skyddsjord.
2. Du ska använda en EKLK (eller EKRK) 3G1.5
3. Det är tre stycken anslutningar på ett skyddsjordat uttag.
I dosan så är förmodligen:
Vit: Fas
Svart: Nolla
Röd: skyddsjord
Men det måste du mäta dig till för säkerhetsskull. Har du en spänningsprovare? Nämnde jag att du borde faktiskt ringa en elektriker?
//Patrik
1. Uttaget är jordat. Röd ledare i detta fallet är skyddsjord.
2. Du ska använda en EKLK (eller EKRK) 3G1.5
3. Det är tre stycken anslutningar på ett skyddsjordat uttag.
I dosan så är förmodligen:
Vit: Fas
Svart: Nolla
Röd: skyddsjord
Men det måste du mäta dig till för säkerhetsskull. Har du en spänningsprovare? Nämnde jag att du borde faktiskt ringa en elektriker?
//Patrik
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ojordat? Är det inte jordat? För den röda tråden borde rimligtvis vara jorden. Eller satt det ett ojordat lock på den där? Svart och vit är fas respektive nolla (kan vara tvärtom, men det har ingen betydelse i ett uttag).
Borde varit jordat i ett kök dessutom. Du ska i alla fall se till att det blir jordat i ditt nya kök. Alla uttag!
Borde varit jordat i ett kök dessutom. Du ska i alla fall se till att det blir jordat i ditt nya kök. Alla uttag!
Ja det är väl ett bevis på okunskapen som nämndes i mitt första inlägg.tomtebloss skrev:Ojordat? Är det inte jordat? För den röda tråden borde rimligtvis vara jorden. Eller satt det ett ojordat lock på den där? Svart och vit är fas respektive nolla (kan vara tvärtom, men det har ingen betydelse i ett uttag).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Tack och bock för alla svar!
Traska ner till stan och köpa en spänningsprovare för att sen börja mäta är väl inte det jag vill göra direkt. Jag ringer en elektriker så blir det rätt gjort på en gång och samtidigt behöver det inte lukta rostat i köket när jag kopplat. Dessutom är det bänkbelysning som ska kopplas och uttag för det finns inte heller.
Traska ner till stan och köpa en spänningsprovare för att sen börja mäta är väl inte det jag vill göra direkt. Jag ringer en elektriker så blir det rätt gjort på en gång och samtidigt behöver det inte lukta rostat i köket när jag kopplat. Dessutom är det bänkbelysning som ska kopplas och uttag för det finns inte heller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden