Har en gård med riktig omkoppling till reservelverk men driften är nerlag
å intaget ä 32A men jag undrar om man kan koppla in ett 16A elverk där å få det
till att fungera om man bara ska köra pannan å vatten pumpen i boningshuset?

ja det kan du, bygg dig en adapter med en 32A skarvuttag och en 16A stickpropp så funkar det.

Ja var nått i den stilen jag tänkte.

men sen får du ju vara medveten om elverkets begränsningar, har du ett 4kW elverk och din anläggning är stor samt att nån 6kW elpatron "råkar" koppla till så sjunker motorvarvet såpass så du kan säga adjö till datorer och allt elektroniskt då du lär får en frekvens på 20-30Hz vid ett sånt tillfälle..
så se verkligen till att elverket INTE KAN överbelastas..
stäng av allt förutom det nödvändigaste.

electrocuted skrev:
men sen får du ju vara medveten om elverkets begränsningar, har du ett 4kW elverk och din anläggning är stor samt att nån 6kW elpatron "råkar" koppla till så sjunker motorvarvet såpass så du kan säga adjö till datorer och allt elektroniskt då du lär får en frekvens på 20-30Hz vid ett sånt tillfälle..
så se verkligen till att elverket INTE KAN överbelastas..
stäng av allt förutom det nödvändigaste.
Brukar de inte vara skydd för sådant i elverket?

Jag har sett flera småelverk utan underspänningsskydd.

De små har ibland ruskigt ful vågform, som jag aldrig skulle ha matat en dator med ändå...

petersv skrev:
Jag har sett flera småelverk utan underspänningsskydd.

De små har ibland ruskigt ful vågform, som jag aldrig skulle ha matat en dator med ändå...
precis, kinesiska dieselelverk brukar inte ha mer än ett överspänningsskydd och en säkring.
men nåt skydd för underspänning eller fel frekvens finns inte, inte ens en frekvensmätare!
dock vill jag påstå att vågformen är bättre från ett elverk än en sån där 12-volts inverter, som folk ju använder till datorer.
dock så får man se upp med att inte överbelasta det så frekvensen inte tar död på elektronik.
jag körde en bärbar dator på ett litet gasoldrivet elverk och det gick bra, men en annan gång dödade jag en mobilladdare med samma elverk när gasen tog slut och det stanade.

Bor man så på landet så man har reservkraftverk så kan det ändå vara vettigt med UPS på datorer och känslig elektronik, den skyddar samtidigt mot underspänning och felaktig frekvens.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.