29 424 läst ·
16 svar
29k läst
16 svar
Färger på elkabel
Sida 1 av 2
Jag trodde det fanns färgkodning av elkablarna i vanliga ojordade sladdar för inomhusbruk, men när jag tittar på "skarvningen" har ena delen blå + brun och den andra svart + brun.
Finns det ingen färgkodning?
Gäller vanliga platta, orjordade, kablar som finns till lampor etc.
Finns det ingen färgkodning?
Gäller vanliga platta, orjordade, kablar som finns till lampor etc.
Redigerat:
"Nya" standarden är blå (nolla) och brun (obruten fas).
Svart används idag som fas som kan vara bruten (tändtråd). Gäller samma för grå.
/Jörgen
Svart används idag som fas som kan vara bruten (tändtråd). Gäller samma för grå.
/Jörgen
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nja, brun fas och svart nolla är väl lite udda kanske. Svart var i alla fall nolla innan den blev fas och efter det tändtråd/mellantråd.
//Patrik
//Patrik
Svart och grå kan väl användas som obruten fas? Eller hur är det tänkt att man ska använda 5Gn,n-kablar? Till flerfasbrukare trodde jag att man drog faserna i olika färger för att lätttare hålla koll när det kopplas i centralen, men jag kan ha fel.
I stugans central finns färgerna blå, svart, vit, brun, grön, röd och gulgrön. Blå är fas i vissa grupper och nolla för andra. Samma med svart. Vit och grön är dock endast faser men tro för den sakens skull inte att varje fas har fått sin egen färg. Till spisen gick det fram tre gröna. Och ja, centralen ska bytas ut och all FK ska dras om.
I stugans central finns färgerna blå, svart, vit, brun, grön, röd och gulgrön. Blå är fas i vissa grupper och nolla för andra. Samma med svart. Vit och grön är dock endast faser men tro för den sakens skull inte att varje fas har fått sin egen färg. Till spisen gick det fram tre gröna. Och ja, centralen ska bytas ut och all FK ska dras om.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Blå kan ofta vara kopplad som fas, t.ex. svart och blå till en 400 V elradiator. Och så klart även nolla i vanliga fall.joflopp skrev:I stugans central finns färgerna blå, svart, vit, brun, grön, röd och gulgrön. Blå är fas i vissa grupper och nolla för andra. Samma med svart. Vit och grön är dock endast faser men tro för den sakens skull inte att varje fas har fått sin egen färg. Till spisen gick det fram tre gröna. Och ja, centralen ska bytas ut och all FK ska dras om.![]()
Svart är vanligtvis fas, men i de delar som är lite äldre så är det inte konstigt att den är nolla. Är det vit fas på de ställen där svart är nolla?
Ibland så dras det tre faser av samma färg till spisar. Själv tycker jag väl att det är lite konstigt.
//Patrik
Hur en produkt är kopplad "internt" och vilka färger och areor som används spelar absolut noll roll, finns inget regelverk som styr där.diyman skrev:
Eller, jo till exempel LVD (lågvoltsdirektivet) EMC-direktiv, EN 61010 m.fl m.fl med lämpliga harmoniserande standarder (nu rörde jag delvis ihop begreppen, sorry), men det blir i vilket fall inget krav på överensstämmelse med färger som gäller elinstallationer i fastigheter.
Öppnar man produkter från asiatiska länder brukar man kunna få se en del spännande färger.
Produkter som diskuteras: "Multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nä men om du har koll på fasföljden i ena änden på en matning där faserna har samm färg så kan du gnask enkelt mäta dig fram till vilken tråd som är vilken i resp. ände.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg