Jag trodde det fanns färgkodning av elkablarna i vanliga ojordade sladdar för inomhusbruk, men när jag tittar på "skarvningen" har ena delen blå + brun och den andra svart + brun.

Finns det ingen färgkodning?

Gäller vanliga platta, orjordade, kablar som finns till lampor etc.

Redigerat:
"Nya" standarden är blå (nolla) och brun (obruten fas).

Svart används idag som fas som kan vara bruten (tändtråd). Gäller samma för grå.

/Jörgen

Tack!

Brunt var kopplat mot brunt, men blått mot svart, via en dimmer.

Så kom det från fabriken. Förstår inte varför sladd innan resp. efter dimmer inte har samma färger.

Någon som vet varför de gör så?

Nja, brun fas och svart nolla är väl lite udda kanske. Svart var i alla fall nolla innan den blev fas och efter det tändtråd/mellantråd.

//Patrik

Svart och grå kan väl användas som obruten fas? Eller hur är det tänkt att man ska använda 5Gn,n-kablar? Till flerfasbrukare trodde jag att man drog faserna i olika färger för att lätttare hålla koll när det kopplas i centralen, men jag kan ha fel.

I stugans central finns färgerna blå, svart, vit, brun, grön, röd och gulgrön. Blå är fas i vissa grupper och nolla för andra. Samma med svart. Vit och grön är dock endast faser men tro för den sakens skull inte att varje fas har fått sin egen färg. Till spisen gick det fram tre gröna. Och ja, centralen ska bytas ut och all FK ska dras om. :)

joflopp skrev:
I stugans central finns färgerna blå, svart, vit, brun, grön, röd och gulgrön. Blå är fas i vissa grupper och nolla för andra. Samma med svart. Vit och grön är dock endast faser men tro för den sakens skull inte att varje fas har fått sin egen färg. Till spisen gick det fram tre gröna. Och ja, centralen ska bytas ut och all FK ska dras om. :)
Blå kan ofta vara kopplad som fas, t.ex. svart och blå till en 400 V elradiator. Och så klart även nolla i vanliga fall.

Svart är vanligtvis fas, men i de delar som är lite äldre så är det inte konstigt att den är nolla. Är det vit fas på de ställen där svart är nolla? :)

Ibland så dras det tre faser av samma färg till spisar. Själv tycker jag väl att det är lite konstigt.

//Patrik

Mikael_L
diyman skrev:
Tack!

Brunt var kopplat mot brunt, men blått mot svart, via en dimmer.

Så kom det från fabriken. Förstår inte varför sladd innan resp. efter dimmer inte har samma färger.
Hur en produkt är kopplad "internt" och vilka färger och areor som används spelar absolut noll roll, finns inget regelverk som styr där.
Eller, jo till exempel LVD (lågvoltsdirektivet) EMC-direktiv, EN 61010 m.fl m.fl med lämpliga harmoniserande standarder (nu rörde jag delvis ihop begreppen, sorry), men det blir i vilket fall inget krav på överensstämmelse med färger som gäller elinstallationer i fastigheter.

Öppnar man produkter från asiatiska länder brukar man kunna få se en del spännande färger.

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Ibland så dras det tre faser av samma färg till spisar. Själv tycker jag väl att det är lite konstigt.

//Patrik
Ja det vore ju trist om spisen gick baklänges efter elektrikern varit där. :D :D

C
Mikael_L skrev:
Ja det vore ju trist om spisen gick baklänges efter elektrikern varit där. :D :D
Typ kyler maten då eller? :D

Det enda jag funderar på med dessa fasta standarder är hur man skiljer på faserna (om man nu skulle behöva det) när man har dragit dom genom ett rör tex, om alla har samma färg..

Mikael_L
cheetah1 skrev:
Typ kyler maten då eller? :D

Det enda jag funderar på med dessa fasta standarder är hur man skiljer på faserna (om man nu skulle behöva det) när man har dragit dom genom ett rör tex, om alla har samma färg..
Multimetern måste få jobba nån gång också.

C
Ingen multimeter jag har använt har kunnat mäta fasföljd...?

Nä men om du har koll på fasföljden i ena änden på en matning där faserna har samm färg så kan du gnask enkelt mäta dig fram till vilken tråd som är vilken i resp. ände.

C
hempularen skrev:
Nä men om du har koll på fasföljden i ena änden på en matning där faserna har samm färg så kan du gnask enkelt mäta dig fram till vilken tråd som är vilken i resp. ände.
Tänk vad mycket extra pill man skulle besparas om trådarna istället var tex svart, grå och vit..? :)

cheetah1 skrev:
Tänk vad mycket extra pill man skulle besparas om trådarna istället var tex svart, grå och vit..? :)
Eller brun, svart och grå. ;)

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.