Inför att vi ska få vår elcentral bytt i stugan funderar jag på hur man ska lösa den eviga frågan om kyl/frys och jordfelsbrytare. Vi får ibland strömdippar där ute, ibland ett par gånger per helg och ibland är det långt mellan dipparna. Strömdippar är för övrigt vår högst amatörmässiga benämning på väldigt korta strömavbrott.

Finns det någon jordfelsbrytare som är intelligent nog att inte slå av kyl/frys (eller något annat heller för den delen) så fort det dippar i elnätet? Merlin Gerin har en med självtest, men den verkar kosta närmare 2300 och är väl mer till för industrin.

Finns det inget rimligt alternativ till att lägga kyl/frys utanför JFB? Att komma ut till stugan sent en fredagkväll och upptäcka att allt i kyl och frys är förstört är förresten inget alternativ. Det tar minst två timmar att ta sig till och från affären och det inkluderar dessutom en båttur.

Nu är det här kanske en icke-fråga - alla JFB kanske klarar strömdippar. Det vi har märkt är att den lösa JFB som vi nu har till en varmvattenberedare löser ut så snart strömmen bryts.

Vissa jordfelsbrytare, oftast de portabla "plug-in"-modellerna har nollspänningsutlösning. Dvs, de är speciellt gjorda för att lösa ut om spänningen försvinner. Detta för att inte någon ansluten maskin ska starta oväntat.

Det kostar mer att göra en jordfelsbrytare med nollspänningsutlösare, så det normala för jordfelsbrytare för fast installation är att de inte har det.

Mikael_L
Just ja, så är det ofta med de modellerna.

Faktiskt en riktigt bra finess. Inte roligt om häcksaxen eller elmotorsågen går igång automatiskt när man står på andra sidan huset och återställer JFB'n.
Tänk om ett barn just då undersöker apparaten..., ja huja :( :eek:

Det är förövrigt en risk när man går in och återställer JFB i centralen

Okej, jag tolkar dig som att jordfelsbrytaren i normcentralen inte löser vid strömavbrott i distributionsnätet och att vi lugnt kan sätta även kyl och frys bakom denna. Är det rätt tolkat? :)

Mikael_L
joflopp skrev:
Okej, jag tolkar dig som att jordfelsbrytaren i normcentralen inte löser vid strömavbrott i distributionsnätet och att vi lugnt kan sätta även kyl och frys bakom denna. Är det rätt tolkat? :)
Så görs ju i alla hus sedan många år tillbaka, och det är väl inga "larm" om att så många får sina matvaror förstörda. Och med senaste utgåvan av elinstallationsreglerna är det i princip inte tillåtet att undanta kyl/frys från JFB, så även branchen måste vara av den åsikten att detta inte är något problem.

Mikael_L skrev:
Inte roligt om häcksaxen eller elmotorsågen går igång automatiskt när man står på andra sidan huset och återställer JFB'n.
Du har gjort en tankevurpa. Det är när man återställer säkringen som det blir skillnad med olika JFB. När man återställer JFB så kvittar det vilken typ det är.

/Hasse

välj en JFB av erkänt hög kvalitet då man inte alltid kan förlita sig på de billiga..
åskan slog ut en gewiss-JFB (biltema) för mig, den slutade helt enkelt fungera, inget hände när jag tryckte på test, och då provade jag kortsluta en fas mot jord men det sprakade till och säkringen gick, men ej JFB... den gick dock att slå av/på med vippan..
så den åkte ut och in åkte en Hager.
även Garo och ABB är pålitliga märken

Har för mig att det är garo på biltemas sladdanslutna JFB.

Finns JFB nu med automatisk återställning.. minns inte fabrikat.. fast Hager kommer också med en sådan modell snart. Om de inte redan finns?

Den JFB jag sett med automatisk återställning kostar som sagt närmare 2300 kr och är nog inte ämnad för en villacentral. :)

Eftersom ingen har gett ett rakt svar på frågan ställer jag den så att det endast går att svar ja eller nej: Löser de vanligast förekommande, fast monterade jordfelsbrytarna ut vid strömavbrott i distributionsnätet (nollspänningsutlösning)?

joflopp skrev:
Eftersom ingen har gett ett rakt svar på frågan ställer jag den så att det endast går att svar ja eller nej: Löser de vanligast förekommande, fast monterade jordfelsbrytarna ut vid strömavbrott i distributionsnätet (nollspänningsutlösning)?
Nej och åter nej, garanterat nej.:)
Däremot kan de vara olika känsliga vid transienter pga tex åska men det är ett annat tema.

C
Jag skulle föreslå att du sätter kyl och frys på en separat personskyddsautomat, så att inte maten blir förstörd för att nån jävla julgransbelysning i trädgården råkar läcka lite vatten och dra lite läckström när ni är borta och åker skidor (eller nåt annat random scenario). Värmen kan vara bra att ha på egen jfb/personskyddsautomat också.

cheetah1 skrev:
Jag skulle föreslå att du sätter kyl och frys på en separat personskyddsautomat, så att inte maten blir förstörd för att nån jävla julgransbelysning i trädgården råkar läcka lite vatten och dra lite läckström när ni är borta och åker skidor (eller nåt annat random scenario). Värmen kan vara bra att ha på egen jfb/personskyddsautomat också.
Jag personligen tycker att det är bättre att sätta uttagen ute på en egen PSA. Så när sladden ligger ute i snön/vattnet så är det bara denna PSA som bryts.. inte resten av huset.

cheetah1 skrev:
Nja... å andra sidan har man en sämre indikator på om K/F har spänning om dom sitter på en egen som har löst ut...

Har man allt på samma jfb och vaknar man mitt i natten med en död klockradio vet man att K/F sannolikt inte har spänning... (klockradion kan ha gått sönder...)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.