Det nämns ofta här på forumet att det är farligare att hempula med trefas än med enfas. Det sägs finnas en del risker, som främst elektriker känner till o.s.v.

Men: Varför är det i så fall samma behörighetskrav för både enfas och trefas.

Det tycks ju vara huruvida man går in i gruppcentralen eller inte som utgör gränsen mellan BB1 och ABL och inte detta med en eller trefas...

Vi som hängt med ett par år här på forumet, har ju lärt oss en del om vilka farliga fel man lämpligen bör undvika.

Men: Kan Ni som har behörighet upplysa oss andra om någon mera risk med trefasinstallationer (som ännu inte varit uppe här på forumet)?

De gör ondare att ta mellan två faser än mellan fas och jord/nolla ? :)

det är väl mest risker som kan uppkomma kring PEN ledaren som är det svåra med trefas, inkoppling av JFB, uppdelning till TNS osv..
sen detta med risken att ta ut bland-laster på en trefasgrupp kan också vara svårt att förstå.

Det kan finnas spänning på en fasledare trots att man skruvat ur den säkringen.

/Hasse

Det är väl framförallt det som electrocueted säger, just fenomenen som kan uppstå om man gör fel med PEN ledare eller bara nollan kan vara teoretiskt svårt att förstå om man inte har en elutbildning (säger jag som inte hahr någon behörighet).

Även utbildade har det inte alltid klart för sig. Jag har stött på utbildade elmontörer som med viss envishet hävdat att en lossad nolla kan aldrig bli farligt. Tre fas och fasvridningar etc. blir helt enkelt för abstrakt för många.

hempularen skrev:
Det är väl framförallt det som electrocueted säger, just fenomenen som kan uppstå om man gör fel med PEN ledare eller bara nollan kan vara teoretiskt svårt att förstå om man inte har en elutbildning (säger jag som inte hahr någon behörighet).

Även utbildade har det inte alltid klart för sig. Jag har stött på utbildade elmontörer som med viss envishet hävdat att en lossad nolla kan aldrig bli farligt. Tre fas och fasvridningar etc. blir helt enkelt för abstrakt för många.
Detta för ju tankerna till det här med fasförskjutning. Så vitt jag vet, så är det tillåtet att koppla in tre st vägguttag på varsin fas och med gemensam nolla.

Men hur är det då med sådana maskiner i vilka ström och/eller spänning förskuts i tiden: Får sådana ha vanlig stickpropp? Borde ju i så fall kunna bli överlast på nollan även om det är en behörig som installerat?!?!...

Vad menar du? Ur en trefasgrupp kan det aldrig gå mer ström i nollan än i en av faserna, en "trefasstickporpp" bryter alla faserna och nollan smatidigt (när du sliter ur den). Med risk att jag missförstår dig här...

han menar nog att om man kopplar i en massa laster som fasförskjuter, typ lågenergilampor, på en trefasgrupp så kan fenomen med övertoner på nollan uppstå, men det där förekommer inte i normala bostäder.

när man drar ur en CEE så bryter först faserna, sen nollan, och sist jorden.
när man drar ur en perilex så bryts faserna och nollan samtidigt och sen jorden.

Floppman skrev:
Vad menar du? Ur en trefasgrupp kan det aldrig gå mer ström i nollan än i en av faserna, en "trefasstickporpp" bryter alla faserna och nollan smatidigt (när du sliter ur den). Med risk att jag missförstår dig här...
Jag menar tre "enfasstickproppar", alltså där tre "enfasvägguttag" har varsin del av en trefasgrupp.

Bra då fick du ju svaret!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.