8 973 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Vad är dessa för symboler?
Som din ritning men istället för att dra ut en kabel/rör till "ljuspunkt" så sitter lamputtaget på den kopplingsdosan du har ritat.
Tänk dig ett infällt system med en infälld dosa. Istället för ett doslock så kopplar men ett uttag där. Men man har gått förbi med fasen och drar den direkt till brytaren. Sen tändtråd tillbaka till samma kopplingsdosa/lamputtagsdosa.
Man använder dosan både som kopplingsdosa och ett uttag.
Tänk dig ett infällt system med en infälld dosa. Istället för ett doslock så kopplar men ett uttag där. Men man har gått förbi med fasen och drar den direkt till brytaren. Sen tändtråd tillbaka till samma kopplingsdosa/lamputtagsdosa.
Tack nu fick jag den första lampan att tändas i hjärnan men tycker det verkar lite konstigt ändåtomtebloss skrev:Som din ritning men istället för att dra ut en kabel/rör till "ljuspunkt" så sitter lamputtaget på den kopplingsdosan du har ritat.
Då blir det såhär alltså:
Bild 1.
.....................................__________[230Uttag]
Central-----------[Ljuspunkt]__________
.................................................. ....[Strömbrytare]
Bild 2.
.....................................__________[Trappomkopplare2]_______[230Uttag]
.................................................. ....[Trappomkopplare1]
Bild 3.
......................................__________[230Uttag]
Central-----------[Ljuspunkt1]_________X______________
................................................[Ljuspunkt2].. ............[kronomkopplare]
Men om man gör en utvändlig installation så kan man ju inte använda Ljustpunkt1 som kopplingsdosa för det skulle ju inte alls se bra ut så då hade man blivit tvungen att kolla som jag menade först?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
När man gör en utanpåliggande installation så använder man inte lamputtaget eller armaturen som kopplingspunkt, nej.Alpine19 skrev:Tack nu fick jag den första lampan att tändas i hjärnan men tycker det verkar lite konstigt ändåMen vad är det för skillnad på X och "X-Dosa" då?
Då blir det såhär alltså:
Bild 1.
.....................................__________[230Uttag]
.................................................. ....[Strömbrytare]
Bild 2.
.....................................__________[Trappomkopplare2]_______[230Uttag]
.................................................. ....[Trappomkopplare1]
Bild 3.
......................................__________[230Uttag]
Central-----------[Ljuspunkt1]_________X______________
................................................[Ljuspunkt2].. ............[kronomkopplare]
Men om man gör en utvändlig installation så kan man ju inte använda Ljustpunkt1 som kopplingsdosa för det skulle ju inte alls se bra ut så då hade man blivit tvungen att kolla som jag menade först?
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
tok trångt
Om man tex vill ha flera lamputtag i rad, om man vill ha ett vanligt uttag på andra sidan taket och inte tycker det är värt att klamra runt hela rummet. Men jag håller med lite bökigt men inte särskilt trångt och den har ju två överkopplingsplintar.
Klicka här för att svara