Jag är på semester på ett ställe och upptäckte att när man duschar och kommer åt vattenrören så killar det i fingret...
Dock bara där man hade ett sår, annars känns det inget.
Farligt?, kan det bli farligare med tiden?
Vad gör man åt det?
Bifogar lite bilder på oproffesionella saker...
Dock bara där man hade ett sår, annars känns det inget.
Farligt?, kan det bli farligare med tiden?
Vad gör man åt det?
Bifogar lite bilder på oproffesionella saker...
Att där är lite potential-skillnad i jorden är ett ganska vanligt fenomen. Nuförtiden potentialutjämnar man allt ledande material vid nybygge (armering, vattenrör, osv.)
Det kan vara lämpligt att mäta upp hur stor potentialen är, för att vara säker på att den inte är skadlig. Det kan mycket väl vara något annat el-fel också med tanke på hur den övriga installationen ser ut. Man bör iaf definitivt kolla upp det för att inte riskera sin egen eller andras hälsa.
Det kan vara lämpligt att mäta upp hur stor potentialen är, för att vara säker på att den inte är skadlig. Det kan mycket väl vara något annat el-fel också med tanke på hur den övriga installationen ser ut. Man bör iaf definitivt kolla upp det för att inte riskera sin egen eller andras hälsa.
Det där såg inte kul ut, hempul samt att blottade innerkardeler och att man struntar i att byta den skadade kabeln visar på en slarvig och nonchanlant inställning till elsäkerhet.
ser ju ut som nån dragit lös en bit isolering med en kniv med flit, hur skulle annars såna skador på kabeln uppstå? det är ju totalt livsfarligt om någon kommer åt den kaneln. blå tråd kan ju vara spänningsförande i vissa fall
Jo, precis.
De fick byta huvudsäkringscentralen förra året, en propp (25A) hade bränt sönder rejält.
En dosa med glipa på någon mm på locket (ca 1-1,5m från bastudörren) , en annan dosa utan lock.
Skärskadan skulle kunna komma från bygget av bastun som är innanför kabeln.
För övrigt så är bastun klantbyggd också...
För inte så länge sedan hade de dit en elektriker, eftersom en propp gick när man slog AV belysningen på en toalett.
Elektrikern blev fundersam, men släckte och proppen gick.
Öppnade närmsta dosan och sa, ojojoj. Och kopplade om lite, sen funkade det.
Jag har ingen aning om vad det var för fel, men det var såhär jag fick det berättat för mig.
De fick byta huvudsäkringscentralen förra året, en propp (25A) hade bränt sönder rejält.
En dosa med glipa på någon mm på locket (ca 1-1,5m från bastudörren) , en annan dosa utan lock.
Skärskadan skulle kunna komma från bygget av bastun som är innanför kabeln.
För övrigt så är bastun klantbyggd också...
För inte så länge sedan hade de dit en elektriker, eftersom en propp gick när man slog AV belysningen på en toalett.
Jag har ingen aning om vad det var för fel, men det var såhär jag fick det berättat för mig.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
När man slog av?? :S-PC- skrev:För inte så länge sedan hade de dit en elektriker, eftersom en propp gick när man slog AV belysningen på en toalett.
//Patrik
Tänk dig en felkopplad trappkastare med en vilsekommen blå tåt...poff...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
ja, men i detta fal var det nog ingen trappkoppling, utan en vanlig strömbrytare, där fasen gick in på L, en tändtråd ut från en av pilarna, och sen på nåt märkligt sätt har nollan hittat in i den andra pilen på brytaren...Patrik_Hed skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man kan ju fråga sig varför strömbrytaren är satt "fel väg"
Klicka här för att svara