Byggmaterial & Byggteknik
Hans_Nordstrand: Hej! Jag är också på gång att flytta ett timmerhus, från Insjön till Ljusterö norr om Stockholm. Jag räknar med att göra nästan allt jobbet själv. När det gäller grund blir det nog natursten under knutarna och under dessa betongplintar till frostfritt djup. Denna grundläggning beskrivs i boken "Flyttning av gamla hus" från Gysinge byggnadsvårdscentrum. Sedan kan man i efterhand
casado: Hej, I en tidigare tråd fanns ett tips om ett företag i Estland, ARTIKA Trepid (www.artika.ee). De har en väldigt fin hemsida med riktigt snygga ektrappor. Jag har skrivit till dem ett antal gånger på engelska men ej fått något svar. Är det någon som varit i kontakt med dem? Priserna de uppger är superintressanta så jag vill verkligen komma i kontakt med dem men min estniska existerar
ab-cd: [citat] Nix, såg inte att du skulle ha OSB under gipsen.
MathiasS: Det finns en tråd om detta. Jag pratade med en fästelementsteoretiker i somras om detta. Sök! EDIT: Jag måste vara på bra humör idag: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1087120029;start=8#8 EDIT igen: Jag läste så fort att jag inte såg att det var golvreglar vi pratade om. Varför ska dom fästas så mycket? Förhoppningsvis trillar dom ju inte
hempularen: 10 gånger pengarna låter litet överdrivet, jag behövde en glasvägg till duschen i fritidshuset, då fick jag priser hos glasmästaren på ca 2000 för en bit på 60x200 cm inkl. beslag, lister etc som behövdes. Jag tyckte det var för dyrt till fritidshuset. Däremot så ville en badrumsfirma ha ca 7000 för samma bit. Jag gjorde en enklare (och fulare) lösning.
Bokholmen: Skum jämförelse med bilen.....tycker jag.... Jag skulle inte köpa någon bil som jag visste strålade ifrån sig skit... Självklart kollar i alla fall jag på vad en bil ha för säkert när jag väljer bil.... Jag menar defintivt inte att jag är överdrivet säkerhetmedveten men lagom är nog bäst....
CarMan: [citat] jag har innerdörr i deg & det är en jag vill få bort. men man kan säga att det är som dag o natt när den är stängd eller ej kan ju ioförsig inte blim sämre än idag. Jag har en ytterdörr som destår till 40% av glas (gammalt hederligt enkelglas) & sen en innerdörr som beståt till 80% av glas :-X
bo: På kortare sikt så kan virkespriset sjunka lite , men efter några år så stiger priset.
GoForIt: Tack för alla tips! Skall ge mig i kast med en skiva inom kort. Har tänkt offra en bit på en skiva för att testa fram bästa resultat med era angivna förslag.
mikael72: Vet inte riktigt vart denna fråga hör hemma men testar här. Vi har en klinkerbelagd balkong där fuktspärren inte längre är vad den borde vara pga frostsprängning etc. Tog bort ett övertak på balkongen innan vi insåg hur dålig fuktspärren var. Sedan började det regna och regna och regna... Nu har fukten gått in i väggen med tapetsläppsom följd och tapetklistret har möglat. Vi
Fasting65: Med isolering i väggarna slipper man gitarrlådeljud när nån slår i väggen. Det blir ett mer stumt *foopph* istället för *bommmmmmmmm* Vad gäller de faktiskta ljuddämpande egenskaperna vågar jag inte säga nånting. Det är minst lika viktigt att det blir tätt mellan golv-vägg och tak-vägg.
MathiasS: såhär heter dom har jag nu lärt mig: http://www.kgcverktyg.se/v2/showpage.asp?page=lux_1
VONBRAUN: Risken för att det buktar inåt har du med vilken vindavledare du än väljer. Du måste vara noggran när du sätter upp väven i det här fallet. man har en läkt i mitten av takstolen och en på var sida om takstolen. Sen är det naturligtvis viktigt att man är försiktig när man isolerar. Det måste man vara med kartong varianten också. Masoniten har väl fördelen att det är lättare
pont: Hejsan! Är det någon som kan svara på vad man får betala för marksten typ Bender Labyrint Antik i Polen? http://www.benders.se/mark/produkter/labyrintantik.asp?bild=01 Kanske till och med känner till några bra firmor i Gdansk trakten?! /P
xztraz: Ok inte så fukttålig som jag fått för mig då. En minireitskiva är nog det bästa i skivväg man kan sätta upp då.. men dom är så dyra bara.. Tror det blir att mura upp en väggstump där. Har en stor hög med tegel liggande. o murbruk är billigt. tack för infon.
Magnus_Nordmark: [citat] Det är en tanek som slagit mig också.. Det lutar åt att det blir den lösningen... Såvida jag nu bibehåller grundkonceptet... Vi får se.. ;-)
Magnus_Nordmark: [citat] Hur det blir med kondens vågar jag inte svara på, inte mitt område. Eftersom man sätter platon utvändigt så är ju situationen med vatten utifrån densamma, oavsett vanliga block eller isoblock.
morsan: Bilglascentralen, Aröds industriområde (Hisingen) gör det...
Linska: http://www.bta.se/Kakel_&_Klinker.htm Fast det är kanske lite långt till Åre...
cy_berg: TN: Tack för tipset, jag håller helt med dig! Den firma vi har kontakt med har utfört arbeten i husen runtomkring oss som är från samma tids-epok, så jag hoppas att det borgar för bra kunskap. SOm du säger krävs det ju speciell kunskap om gamla hus; det kan bli problem att använda för mycket moderna metoder på gamla hus.
siamthai: [citat] Det bör inte vara nödvändigt. Den isolering glasbetongen ger duger bra. Det finns dessutom särskild glasbetong som man använder då de skall sitta i ytterväggar. Det är då, om jag inte tar fel, vakum i dem vilket ju gör att de isolerar bättre.
Draven: 45mm isolering och luftspalt menar du ,hur hade din vägg sett ut? Isoleca-luftspalt-45mm-gips ? En kille som säljer isoleca blocken förstod inte varför jag skulle vilja isolera ytterligare,och menade att fuktrisken ökar avsevärt,så frågan är hur man ska gå tillväga... Hade varit bra att kunna lyssna i och utanför rummet innan det är byggt.. :-/ Taket är 2,4m där jag tänkte ha echo
frasse: Jomenvisst gör de det ;) http://www.pondussnickeri.a.se/faner.html
hempularen: Ta bort eterniten själv. Se bara till att du har bra andningsmask när du gör det. Och så kan det kanske vara bra att inte låta kläderna komma in i huset efteråt. Kolla också var du får deponera plattorna (de skall packas i plastsäckar medan du har skydd på dig). I många kommuner får man "hushållsdeponera" en mindre mängd utan kostnad.
Magnus_Nordmark: Kontakta en byggkonstruktör så att inget går galet. Och utt´rycket "balka av" har jag då aldrig hört förut... ::)
Pesco: Håhå va bra! Här lär man sig mer än i vilken bok som helst! ;)