Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Lysande,
Vad går det att säga om sidostyckena?
Hur, kostnad, material etc?
Vad går det att säga om sidostyckena?
Hur, kostnad, material etc?
Tja, vad ska man säga.... KKR-rör 200x100x5 i 12meters längd, påsvetsade vinkeljärn på insidan som stegen vilar på. Räckena är 12mm rundjärn med 100mm avstånd, avslutat med ett 40mm plattjärn.
Allt stål till trappa, ställningen i bakgrunden, 9meter räcke till ovanvåningen (Syns lite i ovankanten) gick på 10´+ moms. Då fick jag en del över samt 50 m fyrkantsprofil 40mm till ett annat projekt.
Allt stål till trappa, ställningen i bakgrunden, 9meter räcke till ovanvåningen (Syns lite i ovankanten) gick på 10´+ moms. Då fick jag en del över samt 50 m fyrkantsprofil 40mm till ett annat projekt.
Det ser bra ut ditt bygge! =)MrMagic skrev:Tja, vad ska man säga.... KKR-rör 200x100x5 i 12meters längd, påsvetsade vinkeljärn på insidan som stegen vilar på. Räckena är 12mm rundjärn med 100mm avstånd, avslutat med ett 40mm plattjärn.
Allt stål till trappa, ställningen i bakgrunden, 9meter räcke till ovanvåningen (Syns lite i ovankanten) gick på 10´+ moms. Då fick jag en del över samt 50 m fyrkantsprofil 40mm till ett annat projekt.
En fråga om sidobalkarna bara.. Hur upplevs trappan med de balkarna? Är den svajig eller stabil? Spontant tycker jag att det låter som en väl tilltagen balk.. Eller hur resonerade du? Hade det räckt med en klenare?
Intressant att höra hur det funkar..
Den är allt annat än svajig !! **fnys**
Skämt åsido, den är rejält stabil faktiskt, helt klart överdimensionerad. Tåler garanterat flera ton ! Men jag ville tvunget ha 200mm bredd på balkarna för att stegen inte ska sticka ut för mycket. Och då blir bredden minst 100mm, klenare gods än 5mm finns inte heller då. Dock kan jag uppleva att om man går med hårda skor och "klampar" (På mina fina trappsteg, Fy skäms !) kan man få en viss "låd-känsla" av den stora volymen i balkarna. Skulle kanske stoppat i lite stenull innan man svetsade igen änden på den.
Skall väl tillägga att den står på ett företag, inte i bostadsmiljö.
Kul att få lite "kred" av en kille som dig, har läst alla dina inlägg under "Mark..." och är djupt imponerad ! Du är en värdefull tillgång här inne !
Kommer säkert med lite frågor snart, skall börja med markarbetet till nybygget till våren. Har precis köpt en Grävmaskin för ändamålet...
Skämt åsido, den är rejält stabil faktiskt, helt klart överdimensionerad. Tåler garanterat flera ton ! Men jag ville tvunget ha 200mm bredd på balkarna för att stegen inte ska sticka ut för mycket. Och då blir bredden minst 100mm, klenare gods än 5mm finns inte heller då. Dock kan jag uppleva att om man går med hårda skor och "klampar" (På mina fina trappsteg, Fy skäms !) kan man få en viss "låd-känsla" av den stora volymen i balkarna. Skulle kanske stoppat i lite stenull innan man svetsade igen änden på den.
Skall väl tillägga att den står på ett företag, inte i bostadsmiljö.
Kul att få lite "kred" av en kille som dig, har läst alla dina inlägg under "Mark..." och är djupt imponerad ! Du är en värdefull tillgång här inne !
Kommer säkert med lite frågor snart, skall börja med markarbetet till nybygget till våren. Har precis köpt en Grävmaskin för ändamålet...
Hej,
I en tidigare tråd fanns ett tips om ett företag i Estland, ARTIKA Trepid (www.artika.ee). De har en väldigt fin hemsida med riktigt snygga ektrappor. Jag har skrivit till dem ett antal gånger på engelska men ej fått något svar. Är det någon som varit i kontakt med dem? Priserna de uppger är superintressanta så jag vill verkligen komma i kontakt med dem men min estniska existerar inte, tips?
I en tidigare tråd fanns ett tips om ett företag i Estland, ARTIKA Trepid (www.artika.ee). De har en väldigt fin hemsida med riktigt snygga ektrappor. Jag har skrivit till dem ett antal gånger på engelska men ej fått något svar. Är det någon som varit i kontakt med dem? Priserna de uppger är superintressanta så jag vill verkligen komma i kontakt med dem men min estniska existerar inte, tips?
Klicka här för att svara
