Byggmaterial & Byggteknik
Schwingen: [citat] Varför krångla med reglar och gips??? Varför inte kapa spår i väggen för el, spackla, spärra och kakla.
Immobil: Favorit i repris: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1089194696 ;)
flakaeric: Till Magnelito. Vad är som är snyggast är ju en ren smakfråga, men det är nog vanligast att man använder morapanel, pärlspont e.d., detta då taket blir livligare.
Ms_IT-Nisse: Det är ganska smidigt att sätta gips+glasfiberväv (för våtrum)+måla med våtrumsfärg. ;D
Framerate: Vi ska bygga med vanliga oisolerade 29 cm lecablock, med 10 cm isolerad innervägg samt 5 cm cellplast på utsidan som bärare för sto-puts. Mot backen blir det 10 cm isodrän. Tycker det borde bli bra. Väggarna blir ju för tusan runt 45 cm tjocka. Eller... :-/
Framerate: Äsch säger jag! Man kan snart inte läsa tidningar längre för dom säljer ju nästan bara på folks rädsla eller hopp. Det som är farligt ena dagen är nyttigt den andra, löpsedeln "Din fetma kan vara bra för dig" tyckte jag var ett bottennapp nu för några månader sedan i en känd tidning. Alla fasader har sina problem. Puts kan mögla, puts kan spricka, tegel kan frysa sönder, trä
stenhus05: Vi har tagit in offerter från flera konstruktörer och hamnat på allt mellan 350-750:-/timma. Kan tyvärr inte rekommendera någon ännu eftersom vi inte sett resultatet. Kan inte tänka mig att det kan ta mer än ett par timmar för en duktig konstruktör att räkna på er vägg. (konstruktionsritningar till hela vårt hus tar 2 veckor) Vilken byggingenjörsfirma som helst bör kunna göra en
skuggan: Tror bestämt att jag såg det på Coop när jag sprang runt där för ett par dagar sen. Vet dock inte vad det kostade där.
Bokholmen: Har varit i samma situation som dig generellt sett tror jag inte att det är stor skillnad på kvalitet utan snarare skillnad i vad butikerna lägger på. I mitt fall har det ofta varit så att där man sålt billigt kakel har man varit dyr med fästmassa, fog osv.
Gutte: Har du vind på huset så är det ju perfekt att dra in tele den vägen. Så har vi gjort, och vi kommer även dra in TV via vinden. ( Går idag också genom en fönsterkarm ). Tänk på om du har puts utanpå teglet, att du damsuger samtidigt som du borrar. Har du ljus puts och tex rött tegel under, så kommer borrdammet om det vill sig illa färga av sig på putsen. Lycka till ;)
zankan: [citat] Jo men 10% för att spejain bra bitar känns lite "waste of time" då skulle jag hellre köpa det utan att leta. EN eller annan vriden pinne spelar mindre roll. Det går alltid att rikta så pass breda bitar.....
abel48: Tackar får åka på Coop Forum och kika då. kostade 2890:- där. Bra pris. MVH Anders
a4wils: Hej, Har en hel del erfarenhet av Hornbach i Göteborg efter ett ett flertal byggprojekt. Prisnivån varierar. De är generellt billigare än Bauhaus, men ofta är Clas Ohlson, Jula eller Coop Forum billigare. Deras prisgaranti betyder inte alls att de är billigast (varning!). Dessutom är det svårt att jämföra (deras ide) eftersom de ofta har egna märken (se nedan). Sortimentet är
dadid: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1106731852;start=0]Verktyg och maskiner[/link] av Marlene Eskilsson.
Strisak: Fick lite råd angående detta på annat håll. Glasblocken skall sättas sist. Dvs man skall göra arbetet med att fuktspärra utrymmet, sätta klinkers och kakel och foga först. Enligt min källa så skall en limning bli stabilast. Det finns en typ av plastskenor som man använder mellan vägg och glasblock, glasblock och glasblock. Ingen överliggare behövdes då för att göra
Snickarkungen: Ska du ha golvvärme är nog fiberarmerat att rekommendera, med tanke på de spänningar som uppkommer i golvet...
houseless: Är mycket intresserad av Hedared! Väntar på offert från dem... och vill väldigt gärna höra mer info från er med erfarenheter av Hedared S&B. Tack på förhand :)
bogaboga: Har ringt runt till några här i krokarna, fått pris på 275kr/tim + hjälpreda för ca 100 kr/tim. Låter väl ganska rimligt, nu ska jag bara försöka få någon och köra iväg det... Tar gärna emot fler tips och synpunkter! ;) Mvh Tobbe
Strisak: Hade nog inte valt trä som underlag. Den är inte tillräckligt stum för glaset = fogsprickning. Leca blir bra.
Niq: Fråga sedan vad dom gör med det på tippen. Jag fick svaret att dom flisar det och lägger i Komunens rabatter
snickarboden: Eftersom det inte handlar om fuktig miljö hade jag använt vanligt vitt PVAC utelim. Om ytorna är rena så håller det grymt bra. PU-lim är bättre men i en golvbjälke så känns det som om det kvittar, den utsätts nämligen inte för vatten så att det motiverar det. /Kent
terp: [citat] Det där var en bra ide! Även om jag inte tänkar gipsa in dosarna, hadde jag funderat på att i-fall-vi-nån-gång-skaffar dosorna får tapet över sig
zankan: Det finns liknande material typ Cemwood och minerit de ligger på 500 spänn ksivan ungefär gips ligger på 50 typ.... tror inte att vinsten dB kontra pris är värt det...och akustikmassan funkar
gaia: Gammaldags revetering gjordes lite annorlunda (utan gips eller celplast). Man spickade ofta något som kunde bära putsen fex hönsnät, halmmatta på plankorna och putsade med kalkputs. Kalkputsen är inte så styv och kan gott samarbeta med plankans rörelser men klarar förstås inte hur stora sättningar som helst. Ang. fin och grov puts så tror jag att namnen antyder hur fin eller hur grov
Magnus_Nordmark: [citat] Hehe ja det kostar att ligga på topp.. ;-) Jag vet att Bovalls har dyra dörrar, men det är väldesignade och hantverksmässigt gjorda grejer, bra kvalitét...
zankan: Jag kan tyvärr inte svara på det. Menb hör hos en lokal bygghandlare av rang och inte byggmax, bauhaus eller dem utan hugg på nån större.. Typ Beijer eller nått. Du kan nog även höra dig för hos företag som fixar dörrar finns ett antal...kan dock inte nämna namnet på nån då jag ointe har något...
Ubbe: Många sågverk använder fortfarande klasserna I => V för kvaliteérna. I sorteringsreglerna definieras sakar som antal och storlek på kvistar, vankant, röta, tjur, svartkvist, tjärnvirke, rakhet mm, mm. På min gamla arbetsplats, ett sågverk användes 1-7. 1 är det bästa och 7 är det sämsta. 1=kvistfritt, utan tjur och vankant. 7=vrak Min bedömning av det man hittar på
Haagbard: [citat] http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=bvard;action=display;num=1106118324 Där kom priset för kilsågat golv, alltså skulle enbart golven jag lagt kosta ~30.000 kr att köpa ! För tusan, ge er ut och köp vindfällen, gyllene tillfälle att bygga billigt med egensågat virke.....här blåste knappt ett enda träd omkull :(