1 094 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ljudisolering i Sluttningsvåning ??
Bygger sluttningsvilla och tänker ha ett biorum i sluttningsvåningen. Tänkte först isolera rummet men nu ska jag ha isoleca block och kan då inte isolera av fuktskäl. Eller ? Min tanke var att jag skulle dubbelregla så att biorumsväggen inte har någon fysisk kontakt med leca väggen och sen ha isolering i mellan + dubbla gipsskivor. :-/
Tips tips..

Tips tips..
Använd 45 mm isolering så skall det inte vara några våldsamma bekymmer. Eller så isolerar du bara 50% av vägghöjden det räcker för att ta hand om de inre resonanserna i väggen.Draven skrev:Bygger sluttningsvilla och tänker ha ett biorum i sluttningsvåningen. Tänkte först isolera rummet men nu ska jag ha isoleca block och kan då inte isolera av fuktskäl. Eller ? Min tanke var att jag skulle dubbelregla så att biorumsväggen inte har någon fysisk kontakt med leca väggen och sen ha isolering i mellan + dubbla gipsskivor. :-/
Tips tips..
[bild]
Ecophone panelen har du den för att få LEDE system eller?
Skulle nog skissa på en ljudfälla vid ventilationen också, om du tänkte dra på ordentligt menar jag....
Kommer du köra flera surround högtalare än 2 i systemet? bara som en fråga sådär?
Personligen skulle jag om jag fick bestämma kanske hitta något diffuserande till bakväggen också. Och kasnke ännu seriösare membranabsorbenter på sidoväggarna tok proffsigt...
Snygg skiss förresten....Men vad har du för tak höjd?
Intresserad som man är
45mm isolering och luftspalt menar du ,hur hade din vägg sett ut?
Isoleca-luftspalt-45mm-gips ?
En kille som säljer isoleca blocken förstod inte varför jag skulle vilja isolera ytterligare,och menade att fuktrisken ökar avsevärt,så frågan är hur man ska gå tillväga...
Hade varit bra att kunna lyssna i och utanför rummet innan det är byggt.. :-/
Taket är 2,4m där jag tänkte ha echo tak(fick tag i ett riktigt nice excelark där det bara är att knappa in rummets mått för att få fram en bra frekvenskurva). Och panelen vid bioduken är för dämpningen sträcker sig 1m på vardera sida så att frontarna kommer med.
Där ventilen går ut har närmaste grannen över 300m dit ;D .
Kommer att ha 4st surrond högtalare fick tag i ett par Plackpearl som passar ypperligt i mitt fall ;D .
Isoleca-luftspalt-45mm-gips ?
En kille som säljer isoleca blocken förstod inte varför jag skulle vilja isolera ytterligare,och menade att fuktrisken ökar avsevärt,så frågan är hur man ska gå tillväga...
Hade varit bra att kunna lyssna i och utanför rummet innan det är byggt.. :-/
Taket är 2,4m där jag tänkte ha echo tak(fick tag i ett riktigt nice excelark där det bara är att knappa in rummets mått för att få fram en bra frekvenskurva). Och panelen vid bioduken är för dämpningen sträcker sig 1m på vardera sida så att frontarna kommer med.
Där ventilen går ut har närmaste grannen över 300m dit ;D .
Kommer att ha 4st surrond högtalare fick tag i ett par Plackpearl som passar ypperligt i mitt fall ;D .
Klicka här för att svara