Å ena sidan låter det ju som om värdena är "godkända". Men trenden går ju mot att Radon blir mer och mer "underkänt" dvs kraven både som gränsvärden och i folks medvetande ökar.

Det gör att jag skulle resonera somså att även om jag inte är orolig för egen del eller dristar mig till att inte vara orolig för barnens del. Så är det ju stor risk att den allmäna toleransen för radon minskar för varje år. Dvs prisavdraget för radon kommer att öka för varje år på marknaden, efterssom fler och fler kommer att välja bort radonhus.

Därför tror jag att den dag det är dags att sälja huset så kommer ett hus i blåbetong att ha haft en sämre värdeutveckling än ett hus som saknar detta problem. Om sedan denna sämre värdeutvecklig ger en ren förlust eller bara en lägre vinst det får framtida utveckling av priserna utvisa.

Haj Haj,

det ser ut som låga värden om det bara rör sig om den ursprungliga självdragsventilationen! Lite för bra.

Du kan ju "kräva" att säljaren står för en sanering, dvs installerar ett mekaniskt system.
-alt1 billigt. Enbart frånluft. En fläkt monteras på vinden tillsammans med rör (spiro). Frånluftsventiler monteras i kök samt bad och wc. Man ska komplettera med luftventiler i alla andra rum (ventil i övre fönsterkarm) eller en ventil i vägg (bättre).
-alt2 det bästa. Mekanisk till och frånluft med värmeåtervinning. Skillnaden är att du även har tilluft i icke våtrum. Ett aggregat med värmepump (kan ge kyla på sommaren) kan man få från 30.000.

Med bägge alternativen kommer du märka en markant förbättring av innerklimatet.

Jag tror även att du kan få ett saneringbidrag, hör med komunen.

Jag har bott i ett radonhus som hade otroliga +10.000becurel (gamla mätmetoden, motsvarar 5.000 nu tror jag). Det var blåbetong samt markradon.
En ägare innan satte in till/frånluft och värdet blev 380 med luftväxling 1/1!.
Jag snokade lite och tätade golv samt satte en sug i en manlucka till rensrör avlopp (var som en j-a skorsten för markradon). Fick ner medelvärdet till 60!!!! med luftväxling på normalnivå 0,5/h.

Jag skulle inte vara orolig om du fick ner nivån. Även nya hus i trä kan ha radonvärden (från marken) men är de under 200 skriver man inget i objektbeskrivning mm.

Att huset skulle bli mindre värt är spekulation anser jag. Värdeändringen beror mer på området som sådant och vi har ju en stark prisutveckling (borde väl någon gång vända?). Finns det många hus att välja på som i övrigt är lika väljer man ett utan radon, men det är inte gott om hus....

Detta är ett svårt område som man inte är helt säker på. Ja, folk har dött/dör av radon. Likaså rökning, sprit, sex, vägar, FEL MAT mm mm.

Det är du som väljer. Finns det fler hus du väljer på som är likvärdiga är det bättre att ta ett annat anser jag.

Lycka till!

Värdet på hus byggda med blåbetong är garanterat lägre än motsvarande hus byggda i andra material, och de torde knappast förändras under överskådlig tid.

Konstigt att du har lägre värden i källaren an i markplan brukar vara tvärt om. I källare har man även strålning från tex markradon. Är källaren inte byggd i blåbeong?

En sak man ska kolla är hur väl isolerat huset är. Blåser det rakt igenom miskar värdena vilket visserligen är bra ur hälsosynpunkt men om man vill täta, isolera och byta fönster, för bättre värme ekonomi, kan de nya värdena gå upp till det tre-fyrdubbla. För att då komma undan problemet måste man sätta in ett typ FTX ventillationssystem. Saker som kan vara bra att tänka på innan man köper huset och kanske budjeterar för detta.

Allt går att fixa bara man tänker efter lite först…

MVH plexi

Jag funderade också på att värdena såg litet märkliga ut. Du borde kanske få gjort en "snabbkontroll", sådana mätningar är inte alls lika tillförlitliga som den typ av långtidsmätning som verkar vara gjord. Men om det är så att långtidsmätningen kanske är gjord med mätdosorna placerade hemma hos mamma eller i skrivbordslådan på jobbet, så borde en korttidsmätning kunna avslöja det.

Cubix, vad jag menade var att det förmodligen inte kommer sjunka mer än andra. Att värdet är lägre jmf med ett identiskt utan radon är klart.

Ja att det ÄR lägre värde kan vi nog alla vara överens om, och om den "rabatten" är konstant över åren så är det ju inget problem. Köp billigt sölj billigt. Men min gissning är att alltefterssom regler och "folkuppfattning" om radon skärps, kombinerat med att problemet succsesivt byggs bort, så kommer rabatten för radon att bli större och större. Dvs värdeutvecklingen kommer att vara sämre för ett radonhus än för hus utan dettta problem. Om det sen handlar om 1, 10 eller 50% sämre över en 10-års period kan man bara spekulera i.

Med att problemet byggs bort menar jag, att dels byggs det nya hus hela tiden så andelen "drabbade" hus minskar, dels åtgärdas många hus varje år. Och då framförallt hus med markradon.

Det jag hört är att ventilering fungerar bäst om det handlar om markradon.

OM de mätvärden du nämner är korrekta, så skulle du ju i och för sig igentligen inte behöva ventilera mera, (och det är det som låter lite skumt).

Hej Ingo!

En sak som jag skrev är att ALLA hus får värden om man mäter! Dock blir de ofta låga.
Många hyreshus har radonvärden som ligger på gränsen.

Med en bra fungerande ventilation blir värdena lägre. Satsar du lite på återvinning får du i princip ventilationen gratis och ett bra inomhusklimat.

För markradon är det brukligt att först dra åt sig radonet från huset, tex i en brunn, eller suga under plattan.

För blåbetong ÄR det ventilation som gäller, finns inget annat som fungerar.

Med många spekulanter låter det som priset springer iväg.

kanske bättre att leta lite längre från orten?

Oavsett om radonet kommer från marken eller väggarna går det att ventillera bort då radon är en gas. Det som händer med radon är att dess instabila isotoper faller sönder i mindre atomer samtidigt joniserande strålning frisätts. Radonet själv kommer från sönderfallet uran som finns i alunskiffer som är en ingrediens i blåbetongen. När uranet faller sönder frisätts radonet och strålning. Radio aktiva isotoper finns överallt. Det som är vanskligt med radon är att vi andas in gasen som sedan faller sönder i våra lungor, strålningen som sedan kan falla ut sker då i direkt i lungorna som kan leda till lungcancer. Strålningen direkt från uranet som faller sönder är inte mycket värre en de radioaktiva isotomerna av calcium i en vägg med dubbelgips.

mvh plexi

Plexi,

bra förtydligande:)

Varför riskera sin hälsa????

Håller med dig därav min frågan!!! ;)

Tja, det finns nog en förhöjd risk. Problemet är vart ligger gräsnerna?

Om du kan få kåken billigt samt göra föreslagna åtgärder skulle inte jag vara orolig.

Kör du den bästa och säkraste bilen?
Om du köper en bil för låt säga 200.000, kollar du bromssträckor, krocktester, brandsäkerhet?

Man är ofta inte så noggran samt är snål i många säkerhetsärenden......

Det finns nog ingen annan än dig själv som kan avgöra vad som är rätt för DIN situation.

Här har du fått många svar och tyckanden.

Skum jämförelse med bilen.....tycker jag.... Jag skulle inte köpa någon bil som jag visste strålade ifrån sig skit...
Självklart kollar i alla fall jag på vad en bil ha för säkert när jag väljer bil.... Jag menar defintivt inte att jag är överdrivet säkerhetmedveten men lagom är nog bäst....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.