Jag tänker på stormen och alla träd som måste (eller?)ut på marknaden? :-/
Undra om det kan komma oss i byggnadstankar tillgodo. :-X
 
Det är tveksamt eftersom den nedblåsta skogen bara duger åt massaved. Även om trädet brutits lkångt ner så har det bildats sprickor i stammen som gör att virket inte går att använda till sågade varor...
 
Jag håller med Magnus_Nordmark. Däremot kan priserna på varor som board och spånskivor påverkas i rätt riktning,
 
Håller inte med! Mycket av den en stormfällda skogen är helt ok.
Grov skog faller ju ofta med roten, så kallade rotvältor. Dessa stockar är ju precis lika bra som vanligt! De träd som som gått av/sprucket är ofta klenare och hade endast gått till massaved och kubb av ändå. Visst finns det även grov skog som gått sönder men mycket är ok, om de bara klarar köra ut det i tid... Att det kommer byggare tillgodo tror jag inte heller. De pengarna hamnar i virkesuppköparnas redan välfyllda fickor.
De som borde få "tillgodo" är väl ändå skogsägarna som har stora lån på sina gårdar och blivet av med all sin skog utan att få ett öre i förtjänst på den...
 
B
På kortare sikt så kan virkespriset sjunka lite , men efter några år så stiger priset.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.