Byggmaterial & Byggteknik
MathiasS: [citat] Den rekommendationen jag har också fått av en kommuns miljökontor. Antingen släng det i sjön eller gräv ner det på tomten. Det är antagligen inte så tokigt som det låter.
Svedalahem: Ni som har frågat om priser: Jag har sett allt ifrån 200 SEK och uppåt (på OBI, Praktiker eller Castorama - oförhandlade priser). Som jag ser det så får jag väldigt mycket mer för pengarna om jag väljer att köpa en dörr i Polen för 600 SEK istf för 1000 SEK i sverige... Men frågan var - vet någon om det ställer till några problem med att köpa dörrar i Polen? Finns det en
ClasseClas: Se upp med tilluftsventilerna om ni har frånluftsvärmepump. Ventilerna leder ganska duktigt med ljud/buller utifrån... Det finns specialventiler med ljuddämpning tex från Fresh, http://www.fresh.se EDIT: direktlänk, http://www.fresh.se/p15281/files/F90.pdf
Joar: Men så har ju också biltema våtrumssilikon, fast för 45 pix! kolla på http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=24601
egge: Köpte igår skivor på 1200x2400 för 60 spänn styck på Silvan, vilket blir en 20-lapp kvadraten om man slår ut det. Andra dimensioner knallade sedan succesivt upp i pris.
NGT: För polska fönster kan man kontakta www.city-country. se De har nog bara i plast för tillfället, med de ser mkt bra ut och har bättre k (u)- värde än trä fönster Dessutom så tar de fram dem efter beställning och så funkar det mesta i polen med fönster, så om duu inte vill åka fram och tillbaka med den hutlöst dyra färjan så "tjänar" du på att handla och beställa i Sverige +
NGT: Kolla med www.city-country.se, de importerar byggmaterial fr polen och förmedlar även kontakter för tex kakel och det bästa är att de även ordnar frakten till sverige också!
bygganders: Uffff...dyrt...87:- m2 Med tanke på masonite 12:-/m2 samt 24:- /m2 för asfan.... Gör över 6000 :- i skillnad... på 70 m2.... Tar nog bli asfan... Tackar dock för tipset...:) Anders
lob: Hej Jag gick till kommunenes Miljö och hälsoskyddskontor och lånade en Gammastrålningsmätare. Om den reagerar vilt så ska man gå vidare med en riktig radonmätning. Humor i sammanhanget var att när jag tittade på mitt Lättbetonghus så tog jag med mig mätaren på visningen. Ställde ner känsligheten utomhus(olika skalor) så att den bara "sprakade" litegrann vilket gjorde att när jag
Mjölnaren: Lönar sig säkert inte då det blir skrymmande & där av svindyra frakter 8) Om man inte köper så mycket så det blir fullt lass på en långtradare ;)
Gutte: Hur fäster man enklast i lättbetong? Spik eller skruv? Ska sätta foder runt min nya ytterdörr. Problemet är att det satt en gammal karm med dubbla dörrar innan ( en som gick ut och en som gick innåt ) så det blir ett foder som är 130mm. Väggen där fodret ska fästas är väldigt ojämn. Några bra tips på vägen ???
arnel: Jag har använt pallbrickor som jag köpte på Beijer. Det är platsklossar ca 4x8 cm, finns i olika tjocklekar 1, 5 och 10 mm. Jag har även provat att använda stålreglar , typ sekundär profil. Jag kommer nog att använda det nästa gång. Och bara för att vara tydlig, inga träreglar mot betong i en källare. -- ArneL
Vedklabben: Vi funderar på att förlänga huset i en gavel med eutbyggnad på ca 10 kvm. Huset är vanligt trähus med betongpannor osv som står på torpargrund. Huset är byggt -88. När det ny rummet byggs ut blir det som en låda som byggs mot befintlig yttervägg. Denna yttervägg som angränsar till det nya rummet tänker vi fälla in garderober i. Som då kommer att byggas in i det nya rummet. Vad
Magnus_Nordmark: [citat] Ingen aning, men som jag skrev så är det riktig kvalitet och design rakt igenom, och det kostar. Men slå en signal till dem, tjej-trion som äger företaget är trevliga! //Magnus
fooney: Man förstår de har nog varit med om kabelstopp några gånger... slangen plattas gärna till.....
zankan: [citat] Dörrkarmar och plåt funkar med speciella skruv om man inte använder sig av speciella dörreglar som finns dessa kan man göra själv vilket går till på följande sätt. SOm man gör för att få det grymt.... 1) fäst din plåt regel 22 mm från det ställe där dörren skall vara. 2) ett lager gips nu dra över dörr och hela alltet. Man kör löpande här. Visst det blir spill men
dymlingen: Jag såg på ett bygge en fasadskiva som såg ut som en plywood-skiva med vitt grus på. Ser ut som en vanlig putsad vägg på lite håll. Kanske något för mitt garage i lagårdsstil. Någon som vet fabrikatet? Hur delar man en sån skiva? Jag antar att sågen blir slö?
Fasting65: Bredden kan vara vilken som helst beroende på vilken såg man köpte från. Hos oss funkade ny slätspont perfekt till vårt gamla undergolv från 1937. http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_juni/06-15/web/IMG_3350.jpg Not och spånt skiljde sej dock litegrann. OBS: Tänk på att undergolv ofta består av gran (färre kvistar, rundare kvistar och färre svartkvist). Det lustiga var dock
Arlington_Cowgirl: Jag har letat på internet efter priser på garageportar, men det verkar vara få som har det på sina hemsidor. Är det någon som vet var man kan hitta rullportar/vikportar till ett bra pris? Sedan är jag även på jakt efter innerdörrar. De ska vara rätt moderna och stilrena. Tips någon?
sealc: Tack för svaren! Anledningen till att jag vill bygga helst utan bärande tvärbalkar mm är att utrymmet under sängen kommer att husera datorn, vilket medför en massa sprng och då kan en balk te sig aggressiv för den som inte ser upp. Kanske skulle ett par horisontellt liggande tunna (par mm) metallstänger avlasta spånskivan, trots att de i sig inte är bärande? Men då kommer de belasta
Langbein: Hårdare väder kommer i framtiden även här. I katastrofen tyckte jag mig kunna se att det som står kvar är "stenhus" och påminns om vår standard med stående plank, sketna putsade trähus som brinner lätt och inte lär klara hårt väder. Nya standarden bättre med skivor eller behövs mer murade hus?
spacebot: Be om offert från olika byggvaruhus. de levererar hem Tex angereds bygg mfl
fooney: oki ni menar den biten in till mätarskåp... jag vet att i den kommunen jag bor i så sköter alltid kraftlevrantören den biten... och idag dra de 4*10/10 ej att förglömma. Även om man står för både kabel o grävning själv då blir det samma anslutning avgift.. å då kan det kvitta :P
Magnus_Nordmark: [citat] Precis, man ska resonera sig fram, det blir nästan alltid bäst så! Nu vet jag ju inte hur huset kommer att se ut och vilken smak som ägarna har, så mina idéer är utifrån vad jag tror kunde vara snyggt. Jag har sett andra konstruktioner av fribärande balkonger där man använt sig av UPE-balk som ram och sedan fyllt det med trall. Galvad UPE kan bli ruskigt snggt på ett
fooney: [citat] Hehe a det är rätta takter men det var inget stort hus 6 meter långt bara ?
CaJa: 585 kr för en skiva som är ca 240x120 cm (K rauta-pris)
lassemajja: På bauhaus har de modultrappor som du monterar själv för ca 25000 i trä och aluminium. MVH Kristofer
Fasting65: Jag kan då passa på att försöka förklara hur du lägger upp en bild. Först måste du lägga bilden på en webserver. Därefter skriver du ett inlägg och lägger in bilden med hjälp av knappen [bild] i knappraden. När man klickar på ovanstående knapp så får du två "taggar" - en start-tag och en slut-tag. Mellan dessa taggar lägger du adressen till din bild som du lagt på en