6 547 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Arbeta med Isoleca block ?
Jag har murat ett par grunder med ISO-leca block... Ingen rolig grej alls.. Jag kanske är petig med säkerhet och arbetsmiljö, men vill man hålla på länge i yrket så går det inte att syssla med de blocken varje dag rirekt.. ;-)
Blocken är stora, tunga (för att lyftas kanske 500ggr)...
Men visst, när dom väl är på plats är det säkert bra.. Om man bortser från Köldbryggorna. ;-)
Blocken är stora, tunga (för att lyftas kanske 500ggr)...
Men visst, när dom väl är på plats är det säkert bra.. Om man bortser från Köldbryggorna. ;-)
Tack Magnus .
Suttit i telefon med ett antal leverantörer nu som förespråkar isolecablock (tur forumet finns så man får en neutral synpunkt då och då)
.
Ang köldbryggorna så garanterar dom ett U-värde på 0,27 med ett block på 290mm (80+130+80), så det verkar ju vara ok. Men sen är ju det fina med att du ska kunna skruva gipsplattan direkt på Isoblocket(ev en träskiva innan att skruva i, kommer dock inte på vad den heter...), OCH leverantören menar sen att den biten av stommen som är under mark måste du ha vanliga lecablock ??? Hur går det då med fukt/kondensproblemen när man fäster träskiva+13mm gips direkt på ? Fördelen med denna något dyrare konstruktion är ju att du slipper putsa eller regla väggarna...
Suttit i telefon med ett antal leverantörer nu som förespråkar isolecablock (tur forumet finns så man får en neutral synpunkt då och då)
Ang köldbryggorna så garanterar dom ett U-värde på 0,27 med ett block på 290mm (80+130+80), så det verkar ju vara ok. Men sen är ju det fina med att du ska kunna skruva gipsplattan direkt på Isoblocket(ev en träskiva innan att skruva i, kommer dock inte på vad den heter...), OCH leverantören menar sen att den biten av stommen som är under mark måste du ha vanliga lecablock ??? Hur går det då med fukt/kondensproblemen när man fäster träskiva+13mm gips direkt på ? Fördelen med denna något dyrare konstruktion är ju att du slipper putsa eller regla väggarna...
Hur det blir med kondens vågar jag inte svara på, inte mitt område. Eftersom man sätter platon utvändigt så är ju situationen med vatten utifrån densamma, oavsett vanliga block eller isoblock.Draven skrev:Tack Magnus .
Suttit i telefon med ett antal leverantörer nu som förespråkar isolecablock (tur forumet finns så man får en neutral synpunkt då och då).
Klicka här för att svara