3 764 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Mera om flytta timmerhus
Hej alla!
Läste om tråden flytta timmerhus som diskuterades förra året.
Vi befinner oss i ungefär samma situation. Vi har en gammal timmerstomme (17 x7 meter) och vi har en tomt.
Det jag vill ha inspel på är :
Vad kan det kosta att flytta, få upp och få i ordning?
vilken typ av grund ska man ha (platta eller krypgrund?)
Vi har ritningar klara, vi har lämnat in bygglovsansökan (klar inom kort). Nu ska upphandling och förhandling med banker ske.
Vi tar gärna emot alla tips från er som har erfarenhet!!!
Timmerstommen står i Västerbotten, tomten finns strax utanför Östersund....
Maria
Läste om tråden flytta timmerhus som diskuterades förra året.
Vi befinner oss i ungefär samma situation. Vi har en gammal timmerstomme (17 x7 meter) och vi har en tomt.
Det jag vill ha inspel på är :
Vad kan det kosta att flytta, få upp och få i ordning?
vilken typ av grund ska man ha (platta eller krypgrund?)
Vi har ritningar klara, vi har lämnat in bygglovsansökan (klar inom kort). Nu ska upphandling och förhandling med banker ske.
Vi tar gärna emot alla tips från er som har erfarenhet!!!
Timmerstommen står i Västerbotten, tomten finns strax utanför Östersund....
Maria
Om timmerstommen är tom samt saknar panel etc är flytten snabbt avklarad
Jag har flyttat en mindre stomme (8*5 meter ungefär minns ej exakt)
När väl inredning, glv och tak var borta plockade vi ner den på en dag, uppmonteringen tog ungefär lika lång tid
Detta förutsätter att stommen är frisk och uppmärkt och inte behöver repareras
Vi hade lite problem med nocken på grund av att den ej var riktigt uppmärkt :-X
Jag har flyttat en mindre stomme (8*5 meter ungefär minns ej exakt)
När väl inredning, glv och tak var borta plockade vi ner den på en dag, uppmonteringen tog ungefär lika lång tid
Detta förutsätter att stommen är frisk och uppmärkt och inte behöver repareras
Vi hade lite problem med nocken på grund av att den ej var riktigt uppmärkt :-X
Roligt att det är fler som kör på den här iden!
Underskatta inte tiden det tar att plocka ned timmerstommen. Vårt hus är 9x16 och det tog nog två veckor för två man att plocka ned.
Stockarna skall lossas, firas ned, buntas för transport osv. det tar mycket tid. Å andra sidan var vårt hus 7 meter högt och de övre varven tar mkt längre tid.
Vi gjorde allt för hand. Risken med att använda kran och grip är att man krossar timmret med gripen eller att de ibland väldigt långa stockarna går av. I ett gammalt hus är timmret väldigt torrt och sprött. Då det väl ger med sig så går det sönder direkt.
Vi flyttade in i höstas, nästan tre år efter att rivningen påbörjats. Fast, då har vi gjort väldigt mkt själva samt att huset är stort. Även grunden (källare) tog sin tid.
Var i västerbotten?
/Jögga i norrbotten (på gränsen till v-botten)
Underskatta inte tiden det tar att plocka ned timmerstommen. Vårt hus är 9x16 och det tog nog två veckor för två man att plocka ned.
Stockarna skall lossas, firas ned, buntas för transport osv. det tar mycket tid. Å andra sidan var vårt hus 7 meter högt och de övre varven tar mkt längre tid.
Vi gjorde allt för hand. Risken med att använda kran och grip är att man krossar timmret med gripen eller att de ibland väldigt långa stockarna går av. I ett gammalt hus är timmret väldigt torrt och sprött. Då det väl ger med sig så går det sönder direkt.
Vi flyttade in i höstas, nästan tre år efter att rivningen påbörjats. Fast, då har vi gjort väldigt mkt själva samt att huset är stort. Även grunden (källare) tog sin tid.
Var i västerbotten?
/Jögga i norrbotten (på gränsen till v-botten)
Hej!
Jag är också på gång att flytta ett timmerhus, från Insjön till Ljusterö norr om Stockholm. Jag räknar med att göra nästan allt jobbet själv.
När det gäller grund blir det nog natursten under knutarna och under dessa betongplintar till frostfritt djup. Denna grundläggning beskrivs i boken "Flyttning av gamla hus" från Gysinge byggnadsvårdscentrum.
Sedan kan man i efterhand fylla på med en kallmur av natursten.
Fördelarna med denna grund är att den blir mycket välventilerad, man får isolera bjälklaget ordentligt istället. Lätt att göra själv och därmed billig. För min del känns det också viktigt att grunden passar till husets gamla stil.
Hans
Jag är också på gång att flytta ett timmerhus, från Insjön till Ljusterö norr om Stockholm. Jag räknar med att göra nästan allt jobbet själv.
När det gäller grund blir det nog natursten under knutarna och under dessa betongplintar till frostfritt djup. Denna grundläggning beskrivs i boken "Flyttning av gamla hus" från Gysinge byggnadsvårdscentrum.
Sedan kan man i efterhand fylla på med en kallmur av natursten.
Fördelarna med denna grund är att den blir mycket välventilerad, man får isolera bjälklaget ordentligt istället. Lätt att göra själv och därmed billig. För min del känns det också viktigt att grunden passar till husets gamla stil.
Hans
Klicka här för att svara