14 111 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
Gips på horisontella reglar, hur?
Jag går på Kinglace förslag med liggande 45-reglar cc600 (eller 450 beronde på skivstorlek) samt den inre skivan blir OSB. Yttre skivan Gips.
SPelar det någon roll om jag ställer eller lägger OSB-skivan? Borde funka vilket som, samma för gipsskivan.
Med osb under, kan man strunta i att kortändarna inte har regel bakom (långändan om jag ställer de upp)?
SPelar det någon roll om jag ställer eller lägger OSB-skivan? Borde funka vilket som, samma för gipsskivan.
Med osb under, kan man strunta i att kortändarna inte har regel bakom (långändan om jag ställer de upp)?
Om man nu har vertikala 145 och horizontella 45 och har tänkt att ha råspont inanför gipset, sätter man råsponten vertikalt då eller? Det måste man ju göra för att få ihop det men "i mitt huvud" har jag alltid sett råsponten liggande....
Pär, du snor tråden 
Råspont måste självklart vara vertikalt på horisontella reglar pga att brädorna är smala. OSB däremot är stora.
Någon som kan svara på min fråga?
Råspont måste självklart vara vertikalt på horisontella reglar pga att brädorna är smala. OSB däremot är stora.
Någon som kan svara på min fråga?
Ett sätt att binda ihop skivskarvar är att kapa till ca 50 mm breda bitar av tunn plywood, som passas in stående mellan de horisontella reglarna. På så sätt kan du skruva ihop skivorna utan kortlingar som i detta fall skulle skapa köldbryggor.
Behövs det verkligen när man har understa lagret med OSB och utanpå detta förskjuten gips?
Klicka här för att svara