M
MrMagic: Om du skall fästa i hålsten behöver du nog de där hylsorna, annars går det åt hur mycket ankarmassa som helst, och den är dyr som guld !   Annars kan du kanske sätta mutter och bricka på insidan på gängstången ? Kan ju fälla in och sedan putsa igen om det är synligt på insidan.... Annrs finns det ju ganska bra plastpluggar som går fint att använda, belstningen blir ju bara
1 svar · 5,8k läst
P
PeterF: Man skruvar med en speciell gipsskruv som är tillför plåtreglar. Skena och regel förbinds med gipsskruven. Special verktyg? Vad menar du då
1 svar · 9,2k läst
F
fremag: Hmm, den länken blev inge bra så jag klistrar in innehållet: Beställning av container När du behöver beställa en container för grov- eller elavfall kontaktar du någon av de entreprenörer som Renhållningsförvaltningen har upphandlat och godkänt. Apelns Express AB, tel. 08 - 447 14 70 Hellstens Grovsopor AB, tel. 08 - 86 03 10 IL Recycling AB, tel. 08 - 514 201 60 Liselotte Lööf AB,
2 svar · 2,2k läst
M
MrMagic: Behöver ni delar i skåne kan jag kanske hjälpa till, har några pallar liggande. Kan tänka mig byta med spirorör 100-125-160-200.
3 svar · 1,5k läst
J
JanneH: Då är vi båda lite lost alltså ;-). Men tack för uppgifterna, det ger ändå en fingervisning. Janne
4 svar · 3,0k läst
MathiasS
MathiasS: ja nu börjar det låta som om Eternit ger cancer bara man tittar på den. Varför skall dessa trådar alltid sluta så? En eternitskiva som är flyttad från sin plats på väggen till en bil är helt ofarlig oavsett om den ligger i en påse eller inte. DEN DAMMAR INTE och är därför HELT OFARLIG. Så länge man ger fasen i att bryta sönder skivan är inte eternitplattor farligare än en
5 svar · 12,1k läst
Hobbit
Hobbit: Tjenare, en kompis ska bygga med Ytong och undrar var man i dagsläget kan handla dessa finurliga grejor i Göteborg med omnejd. Nå´n idee någon ? Hälsningar Hobbit
0 svar · 3,7k läst
A
askur: en ganska "lös" fråga: Är det någon som vet hur bra oljeimpregnerad plywood är, dvs hur bra står denna emot fukt? Frågar eftersom vårt hus har denna typ av plywood lite överallt och jag undrar vad som kan tänkas hända med denna på sikt?
0 svar · 1,8k läst
MathiasS
MathiasS: Blöta gips ska funka, någon jobbade med plyfa vill jag minnas. I badrummet tänker jag använda en byggskiva i hårdskum (LUX, KGC) och det borde ju funka även utanför badrummet...... Foder kan man såga i tjockare plyfa. Vill man absolut ha en klyvsågad struktur på utsidan får man lappa ihop flera brädor...
1 svar · 3,9k läst
slaskman
slaskman: Helvetet på jorden att borra i, och svårt att putsa utan extra armeringsnät. Men nästan lika snyggt som eternit.
3 svar · 7,7k läst
D
David: Hej Svartjobbaren, Säger du "gum" brukar de flesta förstå att du menar tätskikt. De har Mapei i alla fall. Jag har lite fix från Polen i byggboden som jag ska kolla i när det är dagsljus. Får återkommá med det. mvh David
1 svar · 4,6k läst
H
hempularen: Om väggen står på bottenvåningen så är det väl i första hand en fråga om vilket håll mellanbjälklagets bjälkar går på. Vi bor i ett 2 planshus med "liten" snedvägg. Och vi har en bärande vägg på bottenvåningen som går tvärs genom huset. När man har ett 1 1/2 plans hus (Dvs om takfoten går i höjd med mellanbjälklaget) så är väl iofs det vanligaste att takstolens nedre
1 svar · 2,2k läst
L
larsu: Tack för svaren, nattsömnen återställd ;D
4 svar · 4,8k läst
L
lgf02001: Sökte på nätet och hittade en bild som kan identifiera vad jag har för vit "påväxt" i torpargrunden. Enligt den hittade bilden ser det ut som saltutfällningar. Vad göra? Räcker det att justera den plast som finns som täcker grunden. Den har nämligen gått sönder på vissa ställen och fungerar därför inte optimalt som kondensskydd. Har också sand uppepå och vad jag förstått
0 svar · 1,6k läst
I
isendahl: Är en nöjd ägare till galvade rännor som "försökt få ett äldre utseende med galvade rännor... och falsade böjar på stuprören" sedan sex år, ingen rost syns än... Har tidigare haft inplatsade stuprör från Lindab vilket jag inte rekommendar. Lindabs silverlackade är väl också plastisol? Fortfarande väntar nuvarande stuprör på målning m linoljefärg, de lär få vänta ett tag
9 svar · 7,8k läst
Fasting65
Fasting65: det är ingen dum fråga, men visst går det. Kolla in www.maxit.se, www.finja.se, www.sto.se. Alla tre är leverantörer av putsbruk. De har illustrationer och beskrivningar hur man putsar hus.
1 svar · 4,0k läst
cubix
cubix: http://www.tass.se/ ligger i Knutby.
6 svar · 5,3k läst
H
hempularen: Alunskiffer innehåller 2 ämnen som är/har varit intressanta för energi industrin. Dels innehåller den olja som man tidigare utvann (visste inte att det var så tidigt som 29) dels innehåller den höga halter Uran. Man utvann först Olja och sedan när kärnkrafts satsningen började även Uran. Och restprodukten användes delvis till (blå) lättbetong. Observera att Uran visserligen är
5 svar · 56,9k läst
G
gaia: [citat] Ja, det tar sin tid att värma tunga stenar. Vår gamla murad kamin blir inte riktigt het heller men man kan känna att den är varmare än handen i alla fall och man kan känna litet värme också dagen efter. Lätta ugnar och kaminer värms ju snabbt men kalnar lika snabbt. Har man en tung pjäs så är den trögare men det är ingen nackdel, tycker jag. Och ytan som avger värme är ju
5 svar · 8,1k läst
R
rar: Vad sägs om värmebehandlad träd? http://www.tt.luth.se/staff/margot/varme/varme.htm och http://www.lunawood.fi/english/index2.html Kolla under "Applications", snyggt tycker jag!
5 svar · 7,0k läst
S
styrman1: kanke klumpigt fomulerat av mig. visst är det ett standardmått men ett ovanligt sånt. Finns inte många som lagerhåller den. inte ens dörrtillverkarna har det på lager utan tillverkar det först efter att nån beställt det. Har man en dörr som är 90x215 är det billigast att bygga igen hålet till 90x210. sätter man ett foder som är 22x120 eller 22x145 så behöver man ju inte göra
4 svar · 8,5k läst
S
Svedalahem: Läs on Stenaline och deras Lillsemester med shopping på http://www7.stenaline.se/servlet/se.ementor.econgero.servlet.presentation.Main?data.node.id=17576&data.language.id=1 ´ Fram till 25/4 så får du hotell och färja och två dagar på plats för låga pengar... Tydligen så har en ny färja hyrts in under tiden som den ordinarie är på varv - och då gett utrymme till erbjudandet!
1 svar · 1,9k läst
S
stenhus05: Om man tvekar på kvaliteten får man väl helt enkelt ringa Swedoor och fråga. Svårare än så kan det väl inte vara. :) mvh/stenhus05
8 svar · 4,3k läst
S
stenhus05: Hej! Kolla t ex in www.flisbyab.se de har allt möjligt vad det gäller sten etc. mvh/stenhus05
1 svar · 1,9k läst
E
ecke: personligen tycker jag fjällpanaelen inte ser särskilt bra ut men smaken är som ... nä det värkar helt sjukt att Trivsel tar 50 000:- bara för det ser bättre ut !!!!!
6 svar · 3,7k läst
D
Diana61: Hejsan ! Vad jag har hört så är det så att obehandlat virke (trockt) skall tydligen hålla 10-15 år medans behandlat är det dubbla ??? /Diana
2 svar · 1,5k läst
P
PeterF: Njea.. däremot så finns det en minikarm av stål som du kan montera på den befintliga karmen //peter
1 svar · 4,6k läst
Mattias L.
Mattias L.: Att det va så enkelt att den heter kakellist trodde jag ju inte ;D tack för tipsen!
3 svar · 3,3k läst
L
lifk: Kan någon ge tips på vad man sätter för skiva utvändigt på sin cellplastgrund, samt hur man fäster den i cellplasten.
0 svar · 2,5k läst
K
kaugus: En dag ledigt när grannarna är på jobbet och sedan "Brute Force" med andningsskydd på, för det dammar nått förfärligt. ;-)
6 svar · 9,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.