Kanske fel ställe i forumet att starta denna tråd, men jag inte rikigt var den hör hemma...

Nu har jag och min sambo äntligen fått tillträde till vårt hus, en gammal Skånelänga i korsvirke/tegel från omkring 1830 så nu börjar renoveringsarbetet :D

Jag ska börja med att tillägga att jag INTE kommer att riva någon vägg i huset utan att ha nån form av fackman på plats först för att göra en bedömning, utan följande fråga är mer av nyfikna anledningar: Jag undrar om det finns innerväggar i gamla Skånelängor som egentligen är bärande? Jag har läst nånstans att Skånelängor gjordes i den storlek de gjordes i just för att det var den största storlek på hus man på den tiden kunde tillverka med en takkonstruktion som i sig är självbärande; vilket man då kan tolka som att inga innerväggar är bärande, någon som vet något om detta? Vårt hus är 25 meter långt och 6,5 meter brett kan jag tillägga...
/Kristian
 
cy_berg skrev:
Jag undrar om det finns innerväggar i gamla Skånelängor som egentligen är bärande?
Jag tror inte det. I detta fallet vore det intressant att veta hur underdelen på takstolarna ser ut?

Nu är det några år sedan jag var uppe på vinden i en sådan länga. Men, om nederdelen av takstolen är i ett stycke så bör det innebära att taket bärs upp av ytterväggarna. ;)
 
Tack för svaret!
När du säger underdelen av takstolen antar jag att du menar de bjälkar som är synliga i innertaket på entré-planet (jag är inte så insatt i alla gebrepp än ::) )? Isåfall är svaret 'ja', dessa är i ett stycke, och det är det so jag har hört skulle vara anledningen till att några innerväggar inte är bärande, eftersom bjälkarna vilar på ytterväggarna som i sig blir bärande. Nån som har några andra synpunkter kring detta (eller konstruktion/material i korsvirkeshus rent generellt)?
 
cy_berg skrev:
När du säger underdelen av takstolen antar jag att du menar de bjälkar som är synliga i innertaket på entré-planet (jag är inte så insatt i alla gebrepp än  ::) )? Isåfall är svaret 'ja', dessa är i ett stycke, och det är det so jag har hört skulle vara anledningen till att några innerväggar inte är bärande, eftersom bjälkarna vilar på ytterväggarna som i sig blir bärande.
8) Exakt och spännvidden är ju inte så stor (6,5 m). Dessa bjälkar har bl.a. som funktion att hålla ihop takstolarna så att de inte tenderar att glida isär. ;)
 
Hm...låter ju logiskt, att bjälkarna håller ihop takstolarna :D Men då kanske di kan svara på en sak till när vi ändå pratar takstolar: Vinden är idag oinredd, men vi kommer att vilja inreda det inom en rimlig framtid. Problemet är att han-bjälkarna sitter ganska lågt; lågt nog för att vi kommer att vara tvungna att flytta upp dom, och då är frågan: Om vi lyfter upp han-bjälkarna en halv meter eller så (alltså, kapar dom i ena änden så att man kan skjuta upp dom längre upp), måste man då sätta strävor (eller vad det nu kan heta) som i ena sidan fäster i takstolen och i andra änden fäster i bjälkarna som håller ihop takstolen?
 
cy_berg skrev:
Om vi lyfter upp han-bjälkarna en halv meter eller så (alltså, kapar dom i ena änden så att man kan skjuta upp dom längre upp), måste man då sätta strävor (eller vad det nu kan heta) som i ena sidan fäster i takstolen och i andra änden fäster i bjälkarna som håller ihop takstolen?
Sätt en tillfällig hanbjälke under den som ska flyttas upp. Fast nu börjar vi komma in på känsliga saker som hållfasthet m.m.

Därför rekommenderar jag dig att kolla med en byggnadskonstruktör om en sådan höjning är möjlig. ;)
 
Japp, vi kommer att kalla dit en byggfirma inom kort för att planera upp diverse arbete, så jag ska kolla om dom kan berätta mer exakt om hur det skulle kunna gå till just med vårt hus...mycket med det tekniska ;D
 
Se till att du får tag på en firma med kunskap om gamla hus, så att de inte bara kör igång med "så här gör vi alltid" det kan orsaka mycket skador i gamla hus....
 
TN: Tack för tipset, jag håller helt med dig! Den firma vi har kontakt med har utfört arbeten i husen runtomkring oss som är från samma tids-epok, så jag hoppas att det borgar för bra kunskap. SOm du säger krävs det ju speciell kunskap om gamla hus; det kan bli problem att använda för mycket moderna metoder på gamla hus.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.