Byggmaterial & Byggteknik
skopis: Tjenare Morgan Kolla in den här länken: http://www.norauto.pl/gazetka.php //Skopis
skopis: Tjenare!! De har öppet 8-21 måndag till Lördag, söndagar har de öppet 9-20 , polackerna är katoliker så jag antar att de firar påsk, ring och fråga annars här kommer ett nummer till LEroy Merlin i Gdansk ul. Szczęśliwa 7, 80-176 Gdańsk Godziny otwarcia: pn - pt 8:00-21:00 sobota 8:00-21:00 niedziela 9:00-20:00 Telefony: Centrala: (058) 321-28-00 Dział
skopis: Hejsan!! Det finns påLeroy Merlin, och priset på ett sådant system komplett startar på 6000 zloty om jag inte minns helt fel MvH Skopis
dymlingen: Intressant. Puts på cellplast har man sett men jag funderar också på gips. Hur fäster man armeringsnätet? Jag antar att det inte går att skjuta klammer i gipset? Med långa klammer går det ju att fästa i träreglarna, men det blir väl för glest? På TV har jag sett att man i USA lägger puts på plywood, men det kan väl inte vara bra? Det rör ju på sig. Kanske är det inte ett
vimsan: Jag skulle höra med Nacka eller Gysinge byggnadsvård. Där har de säkert förslag på var du hittar listerna också, om de själva inte har några. /Maria
mikael72: Vi skall ta upp ett nytt fönster och en kontsruktör har räknat ut att vi behöver en lättbetongbalk ovanför då fönstret är relativt stort. Var beställer man sådana och vad brukar de ligga på i pris. Denna skall vara ca 3 meter lång
JLT: [citat] Den riktiga panelen har en tendens att vilja krympa efter ett tag. Speciellt på pärlsponten syns skarvarna extra bra, eftersom det i normalfall inte ska vara något mellanrum mellan brädorna. Allmogepanelen fungerar mycket bättre, eftersom det finns ett naturlig mellanrum mellan brädorna. Har hållit på och jävlats med pärlspont i flera år här hemma och har tröttnat, nästa
Framerate: Hej å hå... Jag som precis nästan bestämt mig för Isodrän. Mitt senaste resonemang bygger på att: ...om man isolerar på utsidan behövs inget på insidan. Då får man en varm källarvägg som transporterar luftfukten inomhus från den varma väggen och ut i isodränen. Daggpunkten hamnar då i väggen, nära utsidan. Vänder man på det och isolerar bara inne, så borde det innebära att
Framerate: Finns en annan variant som jag vet att vissa husleverantörer byter till: http://www.combimix.se/documents/00082.pdf Denna känns klart mer robust och med ett rejält lager puts på en väl förankrad cellplast utan lim. Någon som har erfarenheter av detta??
Frippen: Det enda som finns på huset från kommunen är ombyggnadsritningar efter en tillbyggnad 1953 som tyvärr inte berättar så mkt om husets konstruktion i övrigt. Men med lite råd och så småningom en byggingenjör på plats så hoppas vi kunna reda ut vilka väggar som behöver bäras av. Har försökt hitta litteratur om denna typ av hus som ju inte är helt ovanlig men utan resultat, har
kalleanka70: Draven...kolla under kategorin STENHUS, där står det mycket om lättbetong. Det billigaste köper du från Polen idag. Företaget Xella äger varumärket YTONG. www.xella.pl eller www.xella.de om du inte kan polska ;).
MrMagic: Att mura upp med lättbetongblock och sen bara putsa är en mycket bra lösning. Bra isoleringsvärden, helt homogen vägg, inga kondes- eller fuktproblem, vid ev vattenskada är det bara att torka ut igen.... Enda nackdel jag sett är att om putsen är tunn på utsidan kan man se mönstret av blocken vid regnig väderlek. Kan kanske bero på annan "temperatur" på fogarna än blocken (=olika
Svedalahem: Vi har tittat på fönster men ännu inte nått fram till ett svar på om det är värt 'besväret' att ta hem ifrån Polen. Det verkar svårt att få tag på treglas-fönster som uppfyller våra svenska krav. Det finns dock en leverantör som du hittar på denna länk som kanske kan vara intressant - http://www.scanwin.pl/cennik.php Priser etc. finns på siten men bara på polska. Det finns
mrx: Jag har byggt ett garage i lösvirke. Har handlat det mesta på Byggmax och K-rauta. Måste säga att Byggmax har väldigt bra priser på alla "småsaker" typ skruvar, spik, handtag, hängrännor, stuprör och sånt. Trävarorna är också billiga men där skiljer det mindre. Bauhaus är väldigt dyra på mindre saker, men har vissa lockvaror där de är väldigt billiga. Man får plocka lite och
Calle_L: Save: Hur gör ni med den obehandlade trappan. Vi har också beställt en obehandlad trapp med sättsteg och tänker lacka den vit och betsa stegen i ekstil. Hur hade ni tänkt göra med trappen, lacka??? lasera???. Funderar på att lämna in den för lackning innan montage men har inte tagit reda på pris än.
MathiasS: Om det är en icke bärande vägg du bygger ser jag inga problem med att ställa den på golvgipset.
windy22: Priset är förhållandevis lågt och man får en rejäl slagtålig utsida. Tänk dock på att de är mycket tunghanterade eftersom de längsta väger runt 700 kg st= man måste ha kran eller liknande när man placerar ut/väger in dem. Man väger också först in balkarna för att sedan fylla upp inuti till rätt höjd för den isoleringstjocklek man tänker använda
Scout: Såg inte programmet men om det gäller utomhustrapp så hade Bauhaus det i tryckimpreg. i somras. Tyvärr så hade de lagt klossarna helt galet med träfibrerna uppåt. Även om trappstegen täcker större delen så blir det en springa där fukten/regn kommer direkt ned. Eftersom jag är en lat person köpte jag iallafall två som jag sedan lade plast över innan trappstegen kom på plats.
MathiasS: Jag vet inte, jag hade inte möjlighet att ta mig till min vanliga leveratör heller så det spelade ingen roll. Tror dessutom inte att dom lagerför någon större sortering av friggo.
styrman1: Här kommer en riktigt bra länk! http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L9 Där kan du räkna ut själv vad du ska ha för limträbalk eller kerto med för den delen.
OlaF: Wow, det verkar ju jätteläckert att kunna böja gipsskivor på det sättet. Klart användbart tips och värt att prova när vi ska bygga vårt "vansinnesbadrum" med böjd vägg och snedtak... blir nog några kilo spackel :) Jag kunde inte riktigt utläsa om det krävs speciella gipsplattor eller om det fungerar med vanliga. /Ola
Immobil: [citat] Vi kör med Windy, som du kan se på hemsidan. Tycker den är lättjobbad och stark. 1 rulle 2,74 x 62,5 m fick vi ge 1 573,50 för. ;)
poppgubben: Det är en specialprodukt som används mycket nere i Europa. Nalen i Stockholm är gjord med detta av Larsson & Örnmarks målerifirma. Hör med dem.... Jag tror att Caparol också har produkter för detta, men de finns nog inte på lager. Lycka till :)
ama: Testa ringa exempelvis Timber Trading eller någon annan stor trägrossist/importör och kolla hur man kan få det importerat, det borde inte vara omöjligt även om man är tvungen att gå via sin lokala byggmarknad eller träfirma. Träfirma är kanske ett bättre val förresten, de jag besökt verkar ha bättre koll än byggmarknaderna på hur man får tag i ovanliga saker. Grejen är att få
MrMagic: Vilken kvalitet är det normalt till en Villaplatta ? Skall man ha annan kvalitet under förstärkningar vid tex upplag för balkar etc ?
Norre: om möjligtheten finns så skulle jag absolut välj att knacka dit den med dyckert