Bob_the_builder
Bob_the_builder: Om inte utegipsen skarvas på regel så ska man helst använda H-profiler i plast som skarvstöd.
6 svar · 5,2k läst
Z
zoviey: Vad är det för kvalitetsskillnad på byggmax budgetgips och deras "vanliga" Är det någon som har någon erfarenhet??? Ska tillägsisolera och fundera på om de är nått att ha? De är ju billiga, eller finns det billigare??
0 svar · 3,3k läst
E
El_-micke: hej det finns med olika profil höjd..........skicka över en skiss me lite mått så ska jag kolla........har ett gäng..........i blekinge om det är söder nog :P
2 svar · 2,6k läst
N
Niq: Neutralt silikon brukar användas
2 svar · 2,2k läst
U
Ulmian: Har lite "pul" framför mig med två innerväggar. Skall bomma igen en dörröppning på ena väggen som mäter 12,8 cm i bredd. Skall man regla 45x45 eller 45x70? Tänkte fästa gips- och spånskivor sedan. Eventuellt även OSB. Hur blir hållbarheten ifall man skall fästa köksskåp på ena sidan väggen sedan? Den andra väggen har tidigare varit yttervägg. Breddmåttet där är 21,4 cm.
0 svar · 1,6k läst
N
Nix: Lertegel kräver en taklutning på runt 21-24 grader. Betongtegel kan krypa ner mot 16 grader. Under detta gäller plåt, papp eller det utmärkta, tokdyra sedumtak (grästak) Eller andra fiffiga material som jag inte kommer på just nu.
3 svar · 3,0k läst
J
jmbe: Är det någon som vet om det är någon skillnad på detta, eller är det bara två namn på samma träslag? /M
0 svar · 3,8k läst
S
Schwingen: Någon som har koll på var i Sthlm's området som man hittar en ofasad bröstlist, av ungefär samma typ som Karlsonhus använder i överkant på sina fönster/dörr foder. Den övre delen som blecket ligger mot klarar jag nog att tillverka, men bröstlisten är lite väl 'fet' för min överhandsfräs. Tips på alternativa lösningar mottages givetvis även de tacksamt.... ;) [bild]
0 svar · 2,1k läst
S
Schwingen: Träguiden är väl en gammal favorit som rymmer en hel del information...http://www.traguiden.se
0 svar · 3,4k läst
L
lassemajja: Köp inte på bauhaus bara! AKB har kunnig personal som hjälper dig att hitta rätt saker. Varför bara 10 cm isolering? Om jag skulle vara dig så skulle jag istället satsa på 5 cm "stenhård" cellplast vilket kommer att bli både billigare och bättre för dig. Det viktigaste med en garageplatta är ju att den håller. Värmeisoleringen du får med en 10 cm cellplastskiva i gämförelse med
5 svar · 2,7k läst
J
jumjum: Cellplast eller frigolit om du så vill är vindtät men ej diffusionstät. Kolla på de stora tillverkarnas hemsidor så får du se.
4 svar · 7,6k läst
T
Tilt: Tack för era svar! Jag har tänkt ha en projektor i relaxrummet så jag vill ha åtminstone 5 m fritt från stolpar. Jag får nog ta kontakt med någon som kan räkna på det och ge förslag på hur man skulle kunna lösa mitt problem. Det skulle vara snyggt och praktiskt med flera mindre balkar i taket istället för en stor!
6 svar · 3,5k läst
U
Ubbe: 1. Det bästa är att förvara dom i samma klimat (samma rum?) som dom ska ligga. DÅ kommer fukthalten att hamna på "rätt nivå" 2. Lägg strö på varje lager och ett tjockare strö underst. God luftning är viktigt -absolut ingen pressening direkt på . 3. Lägg strön tätt, fler är bättre. Ca 7-9 strön/lager är lagom. (Moderna strömaskiner på sågverken lägger 9-11 strön på 6m
1 svar · 4,0k läst
Totte_S
Totte_S: Lägg upp en närbild så ska du få veta vad du har... ;)
5 svar · 2,8k läst
L
lassemajja: Jonas har rätt. Om man ska ha lite material så kanske det inte lönar sig. Men skall man ha mycket så kan jag lova att de kan ordna bra priser. Köpte exempelvis 20 pall med leca 29 cm bredd för 25:- styck. Normalpris på dessa är runt 40:-
4 svar · 4,7k läst
A
AW: Hej Någon som vet var jag kan köpa en källardörr i galvad plåt eller aluminium. karmmått 88 X 196 Tacksam för svar
0 svar · 4,6k läst
A
AndWig: Vart kan man köpa lättbetongplank i någon typ av standard mått och vad skulle kunna tänkas vara ett standard mått? Jag ska använda dom som mellanbjälklag.
0 svar · 3,5k läst
P
Per-Erik: Jaha.. så sågade man lite fel.. ::) Åkte 5 i 18 till den lokala trävaruhandlaren (dyra Woody) köpte en ny skiva... Sågade denna gång rätt.. ;D Upptäckte till min fasa att jag måste ha sågat fel i allafall.. :-[ efter lite mera undersökningar så upptäckte jag att det inte är samma spont då skivorna.. ***gahaaaa... ***** *Sensur* skiva.. Varför varför har man inte någon standad
0 svar · 1,9k läst
S
spisen: Jag har sett att dom har en ny typ av altangolv på både Beier och K-rauta. Det är en typ av hardwood och är något mörkare än teak och kostar 38 kr/lm = ca 400 kr/m2
3 svar · 3,7k läst
S
styrman1: just nu ligger produktionen nere av linoljetryckt virke just för att de har problem med att det möglar/svartnar. tror det kostade mellan 25-30kr per meter sist för 28x120mm trall.
4 svar · 3,1k läst
Z
zankan: [citat] Det jag menade med högre ljudklass är att med mer avstånd mellan skivorna får du en bättre lägsta frekvens i väggen. Man får även en bättre ljudisolering pga avstånd mellan massorna. Och vill man ha ljudklass så skiter man i spån och tar 3 lager gips dubbla regelstommar och så vidare... Men det är en annan histroria... Regelväggar inom en och samma bostad med mer än 40
7 svar · 9,6k läst
T
tiggre: gips andas, så varför inte... har du däremot så att väggarna blir fuktiga ibland så kommer ju gipsen att bli mjuk jämfört med puts (vilket är värdo)
16 svar · 8,0k läst
MathiasS
MathiasS: Godafton, Nu rensar jag tråden på sådant som innehåll som inte handlar om melanin. Vill vi diskutera melanin så gör vi det i denna tråd, om inte så låter vi bli och tråden får domna bort. Förövrigt så är inte detta forum en plats på Internet där man "häver ur sig" saker hur som helst. För allas trevnad ombeds var och en följa forumets regler och uppföra sig som gentlemän
3 svar · 2,5k läst
H
Haagbard: Obehandlad sandlåda 120*120 cm med tvådelat kattskyddslock betingar 229:95 på Silvan enligt reklamblad som kom idag !
6 svar · 3,4k läst
M
Mats: på byggmax hittar åtminstånne inte jag nåt i den längden som är rakt. Undantaget var ett parti 45X45 som var riktigt fina och nästan raka, Blev ett snabbt impulsköp på 150 lm
5 svar · 5,0k läst
S
synpunkter: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1122337320;start=0]Isolering[/link] av MathiasS.
0 svar · 2,0k läst
Immobil
Immobil: 8) Denna pdf-fil bör räta ut dina ?. Ladda hem sortimentsguiden på denna sida: http://www.gapro.se/visasida.asp?idnr=CiVGJ0CS2IJKYuz08DNm3R4qftHptsPmN1HGKn3QgBm2Pu3ngp2390oNOebP&funktionsnr=1 :D
1 svar · 3,5k läst
P
padde_papp: Hej, Finns det någon som lärt sig något mer om träullit?
5 svar · 4,1k läst
P
pluppan: hej jag vill gjuta ett stort eldfat att ha i trädgården som man senare då ska kunna elda på direkt med ved fatet ska var minst 1.5m i diameter. hur gör jag den ska ju då kunna hålla för värmen vid eldning (lite sprickor gör inget) ska man ha i leca då detta håller emot bättre mot värme samt naturligtvis gör den lättare hur mycket ska jag armera och hur tjock bör den vara /hade
0 svar · 2,3k läst
A
AndreasK: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1122233973;start=0]Värme, vatten, ventilation[/link] av MathiasS.
0 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.