Vi sätter just ihop våran bygglovsritning. Då detta är klart har jag en snickare som ska räkna ut material åtgången. Därefter är min tanke att skicka ut lite offertförfrågningar till olika brädgårdar, dels i Sthlm omr, dels norr ut och dels i Polen. Vad är särskilt viktigt att tänka på när jag bygger upp en sådan förfrågan? Det kanske rent av finns ett vedertaget sätt att göra det på?
Tacksam för tips.

//Andreas

Gör din förfrågan så komplett och tydlig som det går, slafsiga förfrågningar ger inget bra intryck.
Om du specar noga så är det lättare att göra en offert för säljaren.
Ring brädgården och fråga vart du ska skicka den och skapa en relation till den som ska göra offerten.
förklara även att det här bara är början och det kommer bli mer sen.
förklara även att du vill handla allt på samma ställe.

Tack för mycket bra tips. Har du kommit långt på ditt bygge? Vilken stil bygger ni i och hur har projekteringen gått för er? Jag har just spikat planlösning och fasad och ska in med bygglovshandlingarna så snart det går.

På måndag sätter vi ut huset på tomten för att kunna förbereda genom att ta bort träd och sly samt även kunna göra en grov planering av grunden.

Har du några kloka råd om hur att lägga upp arbetet?

Mvh
Andreas

Hur brukar det sedan gå till? Får man en offert på allt material, eller får man en rabattsats räknad på deras listpriser?

hempularen skrev:
Får man en offert på allt material, eller får man en rabattsats räknad på deras listpriser?
Det varierar beroende på om du har begärt ett totalpris eller ett specat pris.

Själv skrev jag ner hur mycket jag totalt behövde till projektet.
Därefeter specade jag de olika dimensionerna och materialet i en tabell som handlaren kunde fylla i. Detta gjorde jag i ett Word-dokument som jag sedan mailade över. Då var det lätt för handlaren att fylla i priserna och returnera den.

Fördelen med denna tabell var att alla svaren såg likadana ut så det var lätt och överskådligt att jämföra de olika buden. :D

För de som är intresserade av att se hur det såg ut, skicka mig ett mail eller PM. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.