Vi skall montera in en Contura 690 och den kräver 50mm luftspalt bakom, men vad jag förstår så får man montera den dikt vägg om väggen uppfyller brandklass E160. :-/

Vad menas med brandklass E160 ???

Uppfyller 100mm lecavägg kravet ???

Jag är tveksam till att 100mm leca räcker. Man brukar säga en rad med tegelsten.
Alternativt finns det speciella godkända stenar som skapar en luftspalt mot den gamla väggen. Denna lösning bygger bara ca 50mm. Prata med en firma som säljer kaminer.

väggen ska stå emot i 160 min

Jag tror att det står E I 60 dvs håller mot 60 minuter vid brand men nu är det ju knappast brand som gäller här bara det att det blir djäklikt varmt under eldning som kan pågå några timmar i stöten.

Det finns som sagt andra material som Ytong eller Siporex som har bättre förmåga att hålla värmen borta och som inte bygger så mycket som tegel eller leca.

Så är det avstånd från vägg som är problemet så kommer du inte under avståndet 50 mm som luftspalten skall vara om man skall bygga med nåt. Luft är ju den effektivaste isoleringen plus att man får cirkulation bakom och värmen tas tillvara på i rummet.

;D Nu vet jag hur jag skall göra ;D

Mineritskiva stålregel och stenullisolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.